- 著者
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角屋 明彦
- 出版者
- 尚美学園大学総合政策学部
- 雑誌
- 尚美学園大学総合政策研究紀要 (ISSN:13463802)
- 巻号頁・発行日
- no.25, pp.37-45, 2014-10
後漢末から三国時代初期にかけての中国には名医・華佗がいた。彼が構築しようとした〈治療世界〉を考察するに際して、曹操の〈政治世界〉との対照を試みる。「流動する混沌に働きかけてととのえる」という原義を持つ「治」なる漢字が、華佗の〈治療世界〉では人体内部の〈気〉の流れに働きかけて「ととのえる」=「なおす」ものであり、曹操の〈政治世界〉では社会に働きかけて「ととのえる」=「おさめる」ものであった。さらには、この〈治療世界〉と〈政治世界〉が〈病やまい〉を介して接触したことが双方に決定的な影響を与え、前者は永遠の生命を有すことに、後者は新たな〈病〉を孕むことになっていった。In order to examine the healing system of Hua Tuo(華佗), I compare it with the politicalsystem of Cao Cao(曹操). The Chinese character zhi(治) originally means "trying toarrange the changing chaos". To Hua Tuo, zhi means "trying to arrange the Qi(気) in humanbody" i.e."to cure". To Cao Cao, zhi means "trying to arrange the political chaos insociety" i.e."to govern". Furthermore, these two differing systems had contact throughthe medium of a disease. This contact gave eternal life to the healing system of Hua Tuoand gave another new disease to the political system of Cao Cao.