著者
ソロンガ
出版者
京都大学ヒマラヤ研究会・京都大学ブータン友好プログラム・人間文化研究機構 総合地球環境学研究所「高所プロジェクト」
雑誌
ヒマラヤ学誌 : Himalayan Study Monographs (ISSN:09148620)
巻号頁・発行日
no.13, pp.211-224, 2012-05-01

近年, 中国内モンゴル自治区において, モンゴル帝国からの伝統祭祀である「白いスゥルデ祭祀」が, 三か所でそれぞれ独自の形で並行して行われるようになった. 一つはモンゴル帝国の軍の直系一族にあたる祭祀集団によって, 400年近く受け継がれてきた伝統祭祀である. もう一つは, 2006年, モンゴル統一800周年を機に, 観光用に「再創造」された祭祀である. この派手な祭祀は, 民間の実業家と過去の「白いスゥルデ祭祀」を研究してきた学者の共同によって作られたものである. そして, 三つ目は最後の大ハーンであるリッグダン・ハーンの故郷であるチャハルの子孫たちが, そこをモンゴル帝国の正統な中心地であると主張して「移植」して2008年に開始した祭祀である. これらの三つの祭祀は, それぞれが自らの正統性を主張しながら, 行われている. 新たな「祭祀」の「復活」の背景には, エスニック・アイデンティティの側面と, 経済的利益の側面がある. どちらの祭祀も, 観光を通した利益を求めて復活したが, 同時にモンゴル人のエスニック・アイデンティティの活性化をもたらした. そのエスニック・アイデンティティはオルドスとチャハルの二重構造を持つ. 国家は, 観光を振興しながらも, 過剰なエスニック・アイデンティティは抑制しようとする. それが祭祀の復活の活動とエスニック・アイデンティティに影響を与えている.In the Inner Mongolian Autonomous Region of China, traditional ceremonies known as "white standard ceremonies, " which symbolize the spirit of the old Mongol empire, are now performed at three different locations in three different styles. The first of these three ceremonies uses actual traditional rituals which have been transmitted for almost 400 years in Ordos by a group of priests alleged to be the direct descendants of the royal soldiers of the Mongol empire. The second one is a new ceremony which was "re-created" in 2006 near the location of the first one, in Ordos, for tourism development in commemoration of the 800th anniversary of the founding of the Mongol empire. This colorful ceremony was created through the cooperation of a private entrepreneur and of a scholar who has investigated the original "white standard" rituals of the past. The third ceremony is the newest one, created in 2008 in Čaqar, where Ligdan qaүan, the last qaүan of the Mongol empire, had his palace. This ceremony was created by the Čaqar Mongols, who assert that Čaqar is the true center of the old Mongol empire, by "transplanting" parts of the actual traditional rituals from the first ceremony in Ordos. These three ceremonies all strongly assert their own legitimacy. In the background of the revival and re-creation of ceremonies, there are issues of ethnic identity and economic profit. Both of the new ceremonies, which have been revived for purposes of economic profit by way of tourism, at the same time activate the ethnic identity of the Mongolian People, which has a duality centered on Ordos and Čaqar. The Chinese government promotes tourism, but also seeks to control excessive activation of ethnic identity, and this fact influences both ethnic identity and activities relating to the revival of ceremonies.

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