著者
福地 佳代子 濱田 淑子
出版者
東北福祉大学
雑誌
東北福祉大学芹沢銈介美術工芸館年報 = Tohoku Fukushi University Serizawa Keisuke Art and Craft Museum annual report
巻号頁・発行日
vol.3, pp.67-84, 2012-06-23

昭和35(1960)年6月22日〜12月12日にかけて朝日新聞に連載された佐藤春夫の小説「極楽から来た」で、芹沢銈介は挿絵を型絵染の技法で表現するという初の試みに挑戦した。新聞連載「極楽から来た」は好評を博し、翌年2月に単行本が刊行、7月には挿絵のみを独立させた芹沢銈介作「極楽から来た挿絵集」が頒布されたが、その都度一部の挿絵には改変が加えられた。「極楽から来た」の制作において、芹沢と佐藤との間をとりもった明石・無量光寺の住職小川龍彦師は、連載の開始前から終了後まで、約130通の書簡を芹沢に送っており、その中には佐藤春夫の意向を受けた改変依頼をはじめ、図様の誤りや出版社による掲載順の間違いなど、重要な指摘がある。小川師書簡の精査を通して、「極楽から来た」制作のいきさつと、芹沢の試行の跡をたどる。"Gokuraku Kara Kita "by Sato Haruo was originally serialized in the Asahi Shinbun newspaper between June 22 and December12,1960, with 173 illustrations by Serizawa Keisuke. This was the first time, Serizawa had created newspaper illustrations usinga stencil-dyeing on paper process. The series proved very popular, and many readers took note of Serizawa's illustrations. Whenthe series came out in book form, in May 1961, Serizawa designed the cover. Then in July 1961, he independently republishedhis 173 dramatic, stencil dyed illustrations with hand-painted details. In developing a new project, illustrations are often changed.For the project that they undertook for the Asahi Shinbun newspapaer, Ogawa Tatsuhiko corresponded with Sato and Serizawa.The 130 letters which Ogawa wrote to Serizawa yield important insight into this process. For example, Sato's desire to modifyillustrations, errors in the figures, printing mistakes by the publishing company, etc. Examining Ogawa's letters in detail, we hopeto better understand the circumstances involved in producing "Gokuraku Kara Kita " and gain insight into Serizawa's process oftrial and error.

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こんな論文どうですか? 佐藤春夫の新聞小説「極楽から来た」における芹沢銈介作挿絵の図様改変について : 芹沢銈介宛 小川龍彦師書簡を通して(福地 佳代子ほか),2012 https://t.co/ou93PRDnEe

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