著者
倉地 曉美
出版者
広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
雑誌
広島大学日本語教育研究 (ISSN:13477226)
巻号頁・発行日
no.26, pp.1-7, 2016

This study aimed to determine how globalization in education, which can be widely observed in Japanese universities, influences Japanese-language education programs and full-time faculty positions for those programs. This research was conducted via a postal survey to full-time instructors selected by referral sampling at 54 universities in Japan (national, public, and private universities). It was evident that globalization in education exerts a considerable influence on both Japanese-language education and faculty positions. The results of this study have a bearing on such questions as how overseas student education programs in Japan should be efficiently promoted. However, it is clear that the increasing workload on fulltime faculty should be reexamined and reduced. Full-time instructors are obliged to commit considerable time to other duties. Faculty are required to provide overseas students with necessary information to help them pursue their studies in a different cultural environment. Giving intercultural education to Japanese students is also an indispensable part of faculty duties. These issues demand further reconsideration and discussion.本研究は,基盤研究(B)『多文化にひらかれた大学教員の国境を越えたネットワーク形成に関する研究』(研究代表者:倉地曉美)の国際共同研究の一環として実施されたものである。2015年6月異文化間教育学会のケース・パネル(共同発表者:中山亜紀子,加藤鈴子)「グローバル化の大学の日本語教育への影響について」で,日本,米国,韓国で実施した研究成果を発表したが,本研究はその一部である。

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「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 ~が十分に行われてはいない。結果として、「日本語の語学クラスに40~50名の留学生」が入ったり「新しい教員の雇用がなかなか認められないために,専任がコマ数を増やして対応」
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 政府のグローバル化促進政策に則って,多くの大学では留学生を増やし,日本語学習者の増加や多様化が急速に進んでいるにもかかわらず,現 状では未だ日本語教員増員のための予算措置~
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 ~専門外の授業など,多岐にわたる諸々の業務に従事しなければならず,仕事の負担増を如実に感じている点である。
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 ~教員増が見込まれない中、負担増となっているが)に加えて、各種事務職、アドバイジング、カウンセリング、英語の授業、日本人学生の海外引率、多文化間教育に関わる様々な~
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 ~しっかり確立されていない点③その結果として,発言権も小さく、マイナーな立ち位置にある日本語教員が、日本語を教えるという本来の業務(それ自体、留学生の増加や多様化の一方で~
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 ②多くの大学で留学生数の増大が進められている一方で、未だ、専門的なトレーニングを積んだ留学生アドバイザーや、異文化間カウンセラー、多文化間教育の専門家といった専門職が~
「大学のグローバル化が日本語教育~」論文 [ https://t.co/COQ86AS5Wb ] より。 総じて言えることは,①日本語教員は「日本語を教えるという点では大きな評価を受けていない」という点~
CiNii 論文 - 大学のグローバル化が日本語教育プログラムと教員の立ち位置に及ぼす影響 https://t.co/WopWEQNaKp

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