- 著者
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久我谷 渓太
- 出版者
- 東京大学大学院人文社会系研究科・文学部考古学研究室
- 雑誌
- 東京大学考古学研究室研究紀要 (ISSN:18803784)
- 巻号頁・発行日
- vol.30, pp.1-32, 2016-03-29
本稿は、鋸歯尖頭器・石鋸の系譜と展開の分析をもとに、縄文時代の九州西北部沿岸地域から新石器時代の朝鮮半島にかけて成立していたとされる「漁撈文化」「漁撈文化圏」の再検討を試みたものである。はじめに基礎作業として資料の集成を行い、その結果から両者を一体的に捉えた4つの類型を提示し、類型ごとの年代や分布状況を整理した。従来の研究ではこれらの系譜を朝鮮半島や大陸方面に求める見解があったが、分析の結果から唐津湾沿岸地域において凹基形鋸歯鏃を構造的な特徴を維持しつつ大型化させたことにより、出現したものである可能性を指摘した。破損率の高い脚部を別造りにして交換を容易にすることにより、運用効率を向上させる狙いがあったと想定される。このことから、鋸歯尖頭器を伴わず少数の石鋸のみが確認される遺跡が多数存在するという現象を備蓄分や廃棄品が残置された結果であると解釈し、朝鮮半島の遺跡で石鋸が確認されるのも、九州から限定的・断続的に持ち込まれたものが同様の理由によって当地に残されたことによると捉えた。「漁撈文化(圏)」を構成したとされる他の遺物についても、近年の研究では朝鮮半島との関係性の強さを疑問視する見方が相次いでいるうえ、相互の時間的・地理的な連動性も明確ではないといえる。以上のことから、漁撈具から推察される当時の日韓交流には文化的な共通性・一体性を認めるほどの密な関係は見出せず、総体的な枠組としての「漁撈文化(圏)」の存在自体も認め難いと結論される。Saw-formed edge point and blade are stone implement that it was probably used as a harpoon by combining both. These are recognized in Jomon culture in Kyushu and Korean Peninsula neolith culture characteristically. In the past study, the genealogy of saw-formed edge point and blade in Kyushu has been thought in Korean Peninsula. And this view was considered to be one of evidence that there was "fishing culture" to be common in both areas at that time. In this paper, sort out these four types (and the others), arranged time and distribution of each type. Of four types, "Tokuzotani type" point tend to be excavated with a large quantity of saw-formed edge flint arrowhead. About half of these arrowheads ware damaged barb, it is thought that the reason is these were used as harpoon. When I suppose that saw-formed edge point and blade is saw-formed edge arrowhead which upsized, it is thought that saw-formed edge blade corresponds to barb of saw-formed edge arrowhead. For these reason, it is assumed that saw-formed edge blade was developed for the purpose of improve efficiency of parts replacement by separating barb damaged easily from head part. It is thought that other three types diverged from "Tokuzotani type". Saw-formed edge blade which is accepted in Korean Peninsula is "Shitadani type" and "Monzen type". The existence of "Tokuzotani type" is not recognizable. The number of individual and the remains which there were excavated is overwhelmingly less than in Kyushu. There were brought fragmentarily from Kyushu, did not take root in Korean Peninsula. This result of analysis brings doubt in a frame of "fishing culture".