著者
幡鎌 一弘
出版者
天理大学おやさと研究所
雑誌
天理大学おやさと研究所年報 (ISSN:1341738X)
巻号頁・発行日
no.16, pp.137-172, 2009

法華山一乗寺には2万点を超える巡礼札が残されており、その悉皆調査からいくつかの事実が浮き彫りになった。中世後期以来の西国巡礼の延長線上の行為として、本堂に結縁の文字を書く《落書》、札を納める、札を打つ、があった。これらは別の行為だが、《落書》の上に札が打たれ、打たれた札が落ちたりはずされたりした後、長押に納められたりするなどしていて、本堂に残された姿からすれば、それぞれの行為は重なりあっている。 西国巡礼に関する出版物がマニュアルとして流布したが、それに左右されない、それぞれの母体となる参詣講(村や地域社会)の伝統もある。ある地域に特徴的に見られる札の形態や絵柄は、地域における習慣・口伝によって、初めて特徴として現れてくるもので、経済力が顕著に反映されることもあった。出版物として広範に広がる知識と村や地域社会レベルでの慣習との両面によって巡礼の形態が規定されていた。 巡礼という非日常的な宗教行動を、先祖供養・庶民信仰など、日常生活の中に幅広く位置づけて理解する必要があると思われる。There are over 20,000 tags dedicated by pilgrims at Hokkesan Ichijoji. An inventory survey of those tags brought several facts into relief. Acts of writing on the main hall to form a connection with Buddhas, to dedicate tags, or nail tags at the temple were performed on the continuum of the Saikoku pilgrimage after the late Middle Ages. Though these acts were performed separately, they appear overlapping from the way the objects were left in the main hall because tags were nailed on writings and, when dropped or got removed, they were placed on the upper rail of the hall. While publications about the Saikoku pilgrimage were made available as manuals, there were certain influences unique to each pilgrimage fraternity (villages and local communities) that was the main body of pilgrims. Shapes and patterns of tags characteristics of particular regions are direct results of regional customs and oral traditions. Economic power was also manifest in some cases. The information widely made available through publications and customs practiced at the level of villages and local communities both determined the forms of pilgrimage. Additionally, there is a need to understand the extraordinary religious act of pilgrimage in the context of the ordinary acts of, for instance, ancestor worship and folk belief.

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