著者
横田 理博
出版者
電気通信大学
雑誌
電気通信大学紀要
巻号頁・発行日
vol.29, no.1, pp.90-101, 2017-02-01

Eighty university students responded to a questionnaire which asked how much importance they placed on fifty-five items regarding conduct, attitude and goal-orientation which are related to ethics and morals. This paper shows the results of the responses and its analysis. It might contribute in some way to the understanding of the ethical consciousness of the university students. Students were asked to rate each item on a 4-point Likert scale from 0 – not important at all to 4 – very important. The question items are as follows: 1. Do not injure others, 2. Do not steal anything belonging to others, 3. Be kind to every person, 4. Get along well with others and keep in harmony, 5. Do not lie (be honest), 6. Trust others, 7. Make a good friend, 8. Help and care for the weak, 9. Obey social rules and keep public order, 10. Be polite, 11. Discriminate between right and wrong, 12. Criticize what is wrong, 13. Punish a bad person, 14. Contribute to your regional community, 15. Contribute to your nation, 16. Act in accordance with how you think society should be, 17. Vote in an election, 18. Be dutiful to your parents, 19. Take care of your family, 20. Respect your elders, 21. Help younger people, 22. Do not boast nor domineer, 23. Have self-confidence, 24. Have pride in yourself, 25. Do not be overconfident, 26. Do not worry about not receiving recognition from others, 27. Be independent, 28. Have a sense of responsibility, 29. Admit your errors frankly, 30. Be serious, sincere and earnest, 31. Be prudent, cautious and careful, 32. Do not be cheated or tricked, 33. Maintain a balanced view (do not be prejudiced), 34. Do not pretend to know something which you actually do not know, 35. Acquire a wide range of knowledge, 36. Acquire technical knowledge and skill in a specialized field, 37. Judge a situation properly in an emergency, 38. Behave in accordance with your faith, 39. Have a consistent faith (do not depart from your principles), 40. Be courageous, 41. Behave positively and actively, 42. Have patience, 43. Make effort (do your best), 44. Keep calm (do not be hot-tempered emotionally), 45. Do not be greedy (be satisfied with your situation), 46. Have a stable peace of mind, 47. Have a flexible mind without any attachment, 48. Be lively and cheerful, 49. Believe in God or Buddha, 50. Maintain your health, 51. Earn a large income, 52. Try to look attractive (take care in how you look), 53. Pursue your own happiness, 54. Make full use of your individuality (personality), 55. Find worth in your life and a reason for living. The result of this questionnaire is as follows: The items which most students felt "very important" are, first, "Do not steal anything belonging to others", second, "Do not injure others", third, "Judge a situation properly in an emergency", forth, "Admit your errors frankly" and "Maintain your health", sixth, "Find worth in your life and a reason for living". The items which most students felt "most important for their own way of life" are, first, "Take care of your family", second, "Make effort (do your best)", third, "Find worth in your life and a reason for living", forth, "Do not injure others", fifth, "Admit your errors frankly", "Behave in accordance with your faith" and "Pursue your own happiness". 倫理・道徳に関わるふるまい方・態度・目標などの55の項目を列記して、それぞれの項目をどの程度重要だと考えるかという問いを提示し、80名の学生に回答してもらった。このアンケートの回答を集計し、分析を試みた。学生の倫理意識の解明のために役立てたい。 質問した項目は下記の通りである。1. 他人に危害を加えない、2. 他人のものを盗まない、3. 誰に対しても親切にする、4. 他人と仲良くし調和を保つ、5. 嘘をつかない(正直)、6. 他人を信頼する、7. よい友達をつくる、8. 弱者を助ける(いたわる)、9. 社会の秩序(ルール)を守る、10. 礼儀正しさ、11. 正しいことと正しくないこととを区別する、12. 正しくないことを批判する、13. 悪人をこらしめる、14. 地域に貢献する、15. 国家に貢献する、16. 社会のあるべきあり方を考え、行動する、17. 選挙に投票に行く、18. 親孝行、19. 家族を大事にする、20. 年長者・先輩に敬意をもつ、21. 年少者・後輩を助ける、22. いばらない、23. 自信をもつ、24. 自分に誇り(プライド)をもつ、25. 自信過剰にならない、26. 他人に認められなくても苦にしない、27. 主体性をもつ、28. 責任感、29. いさぎよさ(自分の失敗を認める)、30. まじめ・誠実・真剣、31. 慎重、32. だまされない、33. バランス感覚をもつ(かたよらない)、34. 知ったかぶりをしない、35. 広い教養を身につける、36. 専門的な知識や技能を身につける、37. とっさの時に適切な状況判断ができる、38. 自分の信念に従って行動する、39. 信念をまげない(一貫させる)、40. 勇気をもつ、41. 積極的に行動、42. 忍耐(がまん)、43. 努力する(がんばる・一生懸命)、44. 感情的にかっとならずに冷静さを保つ、45. がつがつしない(足るを知る)、46. 心の安定、47. こだわりのないしなやかな心をもつ、48. おおらかさ・快活、49. 神や仏を信じる、50. 健康を保つ、51. 高収入を求める、52. 見ばえ(かっこう)をよくする、53. 自分の幸福を追求する、54. 自分の個性を生かす、55. 自分の生きがいをもつ。 次のような結果が出た。「たいへん重要」だと感じる学生が多い項目は、一位「他人のものを盗まない」、二位「他人に危害を加えない」、三位「とっさの時に適切な状況判断ができる」、四位「いさぎよさ(自分の失敗を認める)」、同四位「健康を保つ」、六位「自分の生きがいをもつ」であった。また、「自分にとってとくに重要」だと感じる学生が多い項目は、一位「家族を大事にする」、二位「努力する(がんばる・一生懸命)」、三位「自分の生きがいをもつ」、四位「他人に危害を加えない」、五位「いさぎよさ(自分の失敗を認める)」、同五位「自分の信念に従って行動する」、同五位「自分の幸福を追求する」であった。

言及状況

Twitter (2 users, 3 posts, 1 favorites)

こんな論文どうですか? 学生の倫理意識 ― アンケートの集計結果(横田 理博),2017 https://t.co/NUaTTeG4cx Eighty university students r…
こんな論文どうですか? 学生の倫理意識 ― アンケートの集計結果(横田 理博),2017 https://t.co/NUaTTeG4cx Eighty university students r…

収集済み URL リスト