著者
TIEDEMANN Mark
出版者
長崎外国語大学
雑誌
長崎外大論叢 = The Journal of Nagasaki University of Foreign Studies (ISSN:13464981)
巻号頁・発行日
no.22, pp.161-167, 2018

Kazuo Ishiguro's latest novel The Buried Giant contains unfamiliar and familiar elements for the Ishiguro reader. The landscape is 6th century Britain where the shadow of King Arthur remains as do mythical creatures, prompting some to classify this book as fantasy. What is familiar is Ishiguro's focus on memory. Yet, the approach toward memory here is different. In previous books, the memories explored were those that belonged to an individual who was recalling them, sorting through them, and trying to make sense of the past. In this story, the memories have been forcefully removed from the characters, so their struggle becomes one of attempting to recall any basic fact of their past, rather than interpret them. This loss of the psychological dimension to memory makes the discussion of it less interesting than previous attempts. In addition, memories have been removed from the general population in an attempt to avert violent conflict. Again, because this has been done magically, it removes any interesting parallels to efforts in conflict resolution to address collective memory in the process of reconciliation. In the end, the story is compelling and memorable, but lacks depth. カズオ・イシグロの最新長編『忘れられた巨人』には、彼の愛好家にとっては、なじみのある要素と、そうでない要素が含まれている。舞台は6世紀のイギリスで、アーサー王の影が神話の生き物のように描かれており、そのせいで、この本をファンタジーとして分類することも出来る。なじみのある点とは、記憶に焦点を当てていることだ。しかし、この作品での記憶へのアプローチの仕方はこれまでの作品とは異なる。これまでは、記憶というものは、個人に属しており、人は昔を思い出し、並べ替えて、過去を理解しようとするものであった。一方この作品では、記憶は強制的に登場人物から取り除かれているので、彼らは記憶を解釈するというよりも、過去の基本的な事実を思いだそうとするように描かれている。この記憶に対する心理的な面がないということは、この作品が、これまでの作品で試みられたことよりも劣っている評価につながるのではないだろうか。民族間の争いを回避するために、集団からも記憶が削除されている。これは魔法のように行われている。民族間の和解の過程で集団の記憶を取り除くことは、紛争解決の際に起こることである。 この作品は説得力があり、印象的な作品ではあるものの、知的な面を深める点ではこれまでの作品に劣る印象である。

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