著者
池野 範男
出版者
日本体育大学大学院教育学研究科
雑誌
日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
巻号頁・発行日
vol.3, no.2, pp.235-244, 2020

本稿の目的は,教科教育の一つ,社会科教育の研究論文事例を通して,研究法のひとつ,質的研究の特質を,解明することである。量的研究,質的研究が共に持っている研究手続きが研究に及ぼす特質とともに,量的研究とは異なる,データの質性がもたらす特質を明らかにした。質的研究の特質として,次の5 つを指摘した。① 研究手続きは量的研究,質的研究ともに同一であること② 教育実態を解明すること③ 教科教育研究における質的研究は個別の教育実態を対象にするため,個別的になりがちであること④ 質的データを取り扱う質的研究は,研究者の個人的解釈や操作に陥りやすいが,解釈における独創性も発揮することができること⑤ 個別性にこだわるために,教育の個々の特徴を引き出し,各教育機関,教育者,時には学習者への大きな支援を示すことができることこれらの5 つの特質は,一つの質的研究の結果がもたらすものであるが,その中で⑤の特質は個々の教育現場,学校,教育,教師,個々の子どもへの寄り添った対応策を見つけ,提案することができることを示している。The purpose of this study is to clarify the characteristics of qualitative research. It is one research method, through examining case study of research paper in social studies education, which is an area of subject pedagogy. This study clarified the characteristics that research procedures in both quantitative studies and qualitative studies have on research, as well as the characteristics imparted by the qualitative nature of data, which differs from quantitative study.The following five points were addressed as the characteristics of qualitative research.① Research procedures are the same for both quantitative and qualitative research.② Qualitative research clarifies the actual conditions of education.③ Qualitative research in the field of subject pedagogy is likely to target specific actual conditions of education; hence, it is likely to be individuated.④ Qualitative research that deals with qualitative data tends to descend into individual interpretation and manipulation by researchers, yet, on the other hand, it can also demonstrate originality in interpretation.⑤ Due to its emphasis on individuality, qualitative research can bring out the individual characteristics of education and demonstrate great support to each educational institution, educators and, sometimes, learners.These five characteristics are generated by the results of a single qualitative research. In particular, the characteristic of ⑤ suggests that coherent countermeasures can be discovered and proposed for individual educational sites, schools, education, teachers and individual children.

言及状況

Twitter (1 users, 1 posts, 3 favorites)

収集済み URL リスト