著者
雲財 寛 山根 悠平 西内 舞 中村 大輝
出版者
日本体育大学大学院教育学研究科
雑誌
日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
巻号頁・発行日
vol.3, no.2, pp.245-254, 2020-03-30

本稿の目的は,教科教育学における量的研究を分類するとともに,帰無仮説検定の問題点を踏まえて,教科教育学における量的研究を行う際の留意点を導出することである。本稿では,教科教育学における量的研究を1.評価方法を開発する研究,2.子供や教師の実態を明らかにする研究,3.教育実践の効果を明らかにする研究,4.研究成果を統合する研究に分類した。そして,量的研究を行う際の留意点として,有意であるか否かといった二分法による安易な判断を避けること,帰無仮説検定における前提を意識すること,問題のある研究実践になっていないか振り返ることの3点を導出した。
著者
佐藤 琢朗 雲財 寛 稲田 結美 角屋 重樹
出版者
日本体育大学大学院教育学研究科
雑誌
日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
巻号頁・発行日
vol.1, no.1-2, pp.123-130, 2018-03-31

本研究では,小学生を対象に,理科に対する深い興味(「知識獲得型興味」,「思考活性型興味」,「日常関連型興味」)を喚起させる指導法を実施し,その効果を検証することを目的とした。この目的を達成するため,「ふりこの運動」の単元において,熊本県内の町立小学校第5学年の児童35名を対象に,自由試行を学習活動の起点とした指導法を実施した。指導法の前後に実施した質問紙の分析の結果から,実施した指導法は,思考活性型興味と日常関連型興味を喚起させることが示唆された。
著者
池野 範男 山根 悠平
出版者
日本体育大学大学院教育学研究科
雑誌
日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
巻号頁・発行日
vol.3, no.2, pp.255-264, 2020-03-30

本稿の目的は,学術研究を進める研究者・科学者に求められる研究の信頼性について,信頼性を揺らがせる不正と,それを防ぐ方策や一人ひとりの研究者・科学者の研究倫理を明らかにすることである。そのため,研究一般とともに,教育研究における研究の信頼性の問題を取り上げ,なぜ研究の信頼性が揺らいでいるのか,その要因を考察するとともに,研究の不正の事例を解明し,それを回避する研究上の行動を究明する。そして,研究の信頼性を担保するものとして,トライアンギュレーションを紹介し,研究とその遂行において研究方法を多様に使うことで,研究の信頼性を確保しより高めていくのかを研究論文を事例にして解明する。教育研究を進めるとき,各研究者・科学者が遵守すべき研究倫理に関して,被験者保護を中心に研究計画・実行場面と,論文にまとめる場面において明らかにする。これらの考察の結果,結語として,次の2 点を指摘した。① 研究者・科学者は常に,研究の信頼性を各自,各グループとともに,研究者・科学者のコミュニティや社会において保証しなければならない。② その保証は,各研究者・科学者の倫理とともに,研究の計画と実行における多面的対応(チェック体制,トライアンギュレーションなど)にて確保しなければならない。The purpose of this study is, in regard to the reliability of research demanded of researchers and scientists who advance academic research, to clarify the dishonesty that jars reliability, measures to prevent it, and research ethics for individual researchers and scientists. Therefore, together with general research, this study takes up issues regarding reliability in educational research, considers the reasons and causal factors why research reliability is threatened, reveals cases of research dishonesty, and investigates the actions taken in research to avoid their occurrence. In addition, triangulation is introduced as a way to ensure the reliability of research, and research papers are used as examples to clarify whether the reliability of research is secured and enhanced using various methods in research and its execution. When conducting educational research, the research ethics that each researcher / scientist should strictly follow, with an emphasis on the protection of participants, is clarified in the planning and implementation of research. As a result of these considerations, the following two conclusions have been drawn.① Researchers and scientists must always ensure the reliability of their research by themselves and with every group in the community of researchers and scientists and in society.② This must be guaranteed through the ethics of each researcher/scientist and through multifaceted measures (checking system, triangulation, etc.) in the planning and the conduct of research.
著者
池野 範男
出版者
日本体育大学大学院教育学研究科
雑誌
日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
巻号頁・発行日
vol.3, no.2, pp.235-244, 2020

本稿の目的は,教科教育の一つ,社会科教育の研究論文事例を通して,研究法のひとつ,質的研究の特質を,解明することである。量的研究,質的研究が共に持っている研究手続きが研究に及ぼす特質とともに,量的研究とは異なる,データの質性がもたらす特質を明らかにした。質的研究の特質として,次の5 つを指摘した。① 研究手続きは量的研究,質的研究ともに同一であること② 教育実態を解明すること③ 教科教育研究における質的研究は個別の教育実態を対象にするため,個別的になりがちであること④ 質的データを取り扱う質的研究は,研究者の個人的解釈や操作に陥りやすいが,解釈における独創性も発揮することができること⑤ 個別性にこだわるために,教育の個々の特徴を引き出し,各教育機関,教育者,時には学習者への大きな支援を示すことができることこれらの5 つの特質は,一つの質的研究の結果がもたらすものであるが,その中で⑤の特質は個々の教育現場,学校,教育,教師,個々の子どもへの寄り添った対応策を見つけ,提案することができることを示している。The purpose of this study is to clarify the characteristics of qualitative research. It is one research method, through examining case study of research paper in social studies education, which is an area of subject pedagogy. This study clarified the characteristics that research procedures in both quantitative studies and qualitative studies have on research, as well as the characteristics imparted by the qualitative nature of data, which differs from quantitative study.The following five points were addressed as the characteristics of qualitative research.① Research procedures are the same for both quantitative and qualitative research.② Qualitative research clarifies the actual conditions of education.③ Qualitative research in the field of subject pedagogy is likely to target specific actual conditions of education; hence, it is likely to be individuated.④ Qualitative research that deals with qualitative data tends to descend into individual interpretation and manipulation by researchers, yet, on the other hand, it can also demonstrate originality in interpretation.⑤ Due to its emphasis on individuality, qualitative research can bring out the individual characteristics of education and demonstrate great support to each educational institution, educators and, sometimes, learners.These five characteristics are generated by the results of a single qualitative research. In particular, the characteristic of ⑤ suggests that coherent countermeasures can be discovered and proposed for individual educational sites, schools, education, teachers and individual children.