- 著者
-
高野 信治
- 出版者
- 九州大学大学院比較社会文化研究院
- 雑誌
- 障害史研究
- 巻号頁・発行日
- no.2, pp.63-77, 2021-03-25
本稿は、近世日本の日記史料にみえる生活史としての病気記録より、前近代における障害認識の一端に迫る可能性を探ることを課題とする。 / 分析対象は、広島藩家臣で儒者の頼春水と妻・静子がそれぞれに綴った日記である。春水は藩への召し抱え、静子は広島在住を契機に、日記をつけ始め、亡くなるまで、夫・父また妻・母として、それぞれに日々の生活を書き続ける。その中には家族の病気に関する記事が多数見いだせるが、史料的にも希有なかかる日記の特色を整理する。 / その作業を前提に、病気や障害認識への議論を進める。泰平で家職に精勤するのが「家」相続の価値観として重視される近世日本の時代性のなか、健康や病気への関心の高まりが想定されるが、個人の日記が、その実態や認識をめぐり重要な手がかりを与えてくれるのを、頼春水夫婦、とくに妻・静子の日記は教える。現代医学の観点(医学史)からの検証とともに、病気との境界があいまいでスペクトラムの関係ある障害の認識が、社会性(社会生活を営む上での適正)や人間性(仕事に精勤できる健康な心身)の欠如という考え方を背景に形成される様相を、長男(頼山陽)が「狂病」「癇狂」の「持病気」を理由に廃嫡(嫡子としての地位の剥奪)されたことを軸に考察する。The purpose of this paper is the precipitation of recognition of disability in pre-modern times. The subject of analysis is a diary from the Edo period, including articles on illness. In the Edo period, interest in health and illness increased, and against this background, information on family illnesses is described. I think that there is a possibility to find out the recognition about disability in it. The subject of analysis is a diary written by a Confucian scholar of the Hiroshima Domain (広島藩) and his wife. Confucian scholars are vassals of their lords and value the survival of their family. Therefore, the ability of the person to continue the family is an important issue. A person who behaves abnormally and is recorded in the diary as a madman is considered incapable of inheriting a family line. Such persons were considered disabled. / In this paper, we consider such a problem by focusing on Rai Sanyo (頼山陽), a child of Rai Shunsui (頼春水).