著者
森 津太子
出版者
甲南女子大学
雑誌
甲南女子大学研究紀要. 人間科学編 (ISSN:13471228)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.19-25, 2003-03-18

Most people have difficulty remembering events that occurred in their first years of life. Such a phenomenon has been studied for about 100 years since Freud termed it "childhood/infantile amnesia" . This article reviews the literature on the earliest memory, the emergence of which indicates the end of the childhood amnesia period, and examines current theories of childhood amnesia. A variety of theories of childhood amnesia were divided into three categories for discussion (the retrieval failure theory, the encoding/retention failure theory, and the social interactive theory) from the perspective of whether the theory assumes that memory is a permanent storage system or not (i.e., the retrieval failure theory vs. the encoding retention failure theory) and whether the theory assumes that memory is an intrapersonal process or an interpersonal proc- ess (i.e., the retrieval failure theory and the encoding/retention failure theory vs. the social interaction theory) . Finally, the implications of childhood amnesia for recovered memory and future directions are discussed.

言及状況

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長男(3歳9ヶ月)、1週間前から幼児期健忘症に突入の模様。 過去の出来事の時期の混乱(過去に2度しか経験したことないのに「いつも遊びに行ってる公園」と言う)、冬春夏秋という順番が言えてたのに急に言えなくなる、などが見られる。数週間かかるらしい。 幼児期健忘症の研究はほとんどないのだが、下記の論文やメルロ=ポンティを参考にした僕の考えでは、幼児期健忘症は時間認識の融合が解消され、出来事を時間ごとに ...

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人生における最古の記憶は3~4歳の間が最も多く42%という調査結果です また家族との死別や入院などネガティブなことほど覚えているようです しかし家族など外部からの情報で記憶が形成されることもあり正確性に欠けている可能性も示唆しています https://t.co/6yGExY8T3y https://t.co/WW9IGCk63X
一応幼児期健忘の論文を上げておこう https://t.co/19fmDCtTdE

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