- 著者
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三原 まきは
- 出版者
- 学習院大学
- 雑誌
- 学習院大学人文科学論集 (ISSN:09190791)
- 巻号頁・発行日
- no.10, pp.73-89, 2001
本稿はコ高陽院行幸和歌」に関する基礎的研究である。「高陽院行幸和歌」とは、一〇二四年に高陽院で行われた後一 条天皇主宰の駒競の寛宴歌会で、歌会資料によれば、慶滋為政による序と十七首の歌による歌会であったっ本稿では、為 政の序を手がかりに本歌会の資料的性格について明らかにし、二つの点について提案したい。 まず、「高陽院行幸和歌」の歌会資料は異同の特徴によって三系統に分類できる。また、これらの本文には最善本とい うものが存在しない。したがって、本歌会について検討するときは三系統の本文を比較検討するべきであろう。 また、本歌会の様子は『栄花物語』に詳細に記録されている。そこで従来は本歌会について考察する際にはこの『栄花 物語』の記事を主たる資料としてきたのだが、『栄花物語』の歌会資料はその物語の文脈に合わせてもとの本文が改編さ れている可能性がある。したがって『栄花物語』の歌会資料を扱う際には十分な注意が必要と思われる。This is a basic study on ttKayanoin-gyoko・waka"."Kayanoin-gyoko・waka"is a kakai held by the Emperor Goichijo after the Koma・Kurabe in Kayanoin in 1024. This kakai consists of waka-lo by Tememasa Yoshishige and 17 waka. In廿1is thesis, I am trying.to make clear the character and the meaning of this kakai as a material with the waka-lo as a key, and I point out 2 things about this kakai. First, the records of星電Kayanoin-gyoko・waka"can be classified into 3 groups by the difference of each text. And we don't have the best text of this kakai,(All of them have good and bad.)Therefore we should compare with each 3 text whenever we look into this kakai. Second, this kakai is described in曜ヒEigamonogatari"in detail. Thus we have been refarring to this as a basic material when we study on''Kayanoin-gyoko・waka". However there is a possibility that this records was rewritten along the story(maybe by the writer ofヒ電Eiga・monogatari").So we should read this record carefully.