著者
三好 きよみ
雑誌
情報教育シンポジウム論文集
巻号頁・発行日
vol.2020, pp.89-95, 2020-12-12

2020 年度からの小学校でのプログラミング教育等,プログラミング教育への政府の取り組みが強化されてきて おり.それにより,プログラミングに興味を持つ学生も増加している.プログラミングの学習は初学者にとっては様々 な難しさがあり,初心者に対するプログラミング教育は慎重に行う必要がある.本報告では,公立大学法人福岡女子 大学国際文理学部にて実施した,Processing による初学者向けプログラミング教育における,授業内容の構成,初学 者向けの工夫について紹介し,受講者の学習意欲の推移の調査結果を報告する.学習意欲の推移について,プログラ ミング経験が全くない受講者群,プログラミング経験が少しでもある受講者群について比較分析した結果,経験なし 群は,受講回が進むにしたがって学習意欲が向上していたが,経験あり群は,受講前半において学習意欲の低下が確 認された.
著者
三好 きよみ
出版者
横断型基幹科学技術研究団体連合(横幹連合)
雑誌
横幹連合コンファレンス予稿集 第11回横幹連合コンファレンス
巻号頁・発行日
pp.B-4-3, 2020 (Released:2020-11-21)

The purpose of this study was to examine learning motivation and learning effects of adult learner. Semi-structured interviews were conducted with 16 adult learners who studied in Professional Graduate School. The data collected from each participant were analyzed according to the modified grounded theory approach. A hypothetical model was constructed.
著者
三好 きよみ 岡田 昌毅
出版者
産業・組織心理学会
雑誌
産業・組織心理学研究 (ISSN:09170391)
巻号頁・発行日
vol.30, no.2, pp.143-157, 2017 (Released:2019-08-05)

The purpose of this study was to examine the expertise process of project manager for Information technology. Semi-structured interviews were conducted with 20 project managers who were at the professional level. The data collected from each participant were analyzed according to the modified grounded theory approach. A hypothetical model was constructed. As a result, 5 category groups, 20 categories, 10 sub-categories, and 67 concepts were created based on the data. The major findings were as follows: in the growth from the first entry-level assignment to the professional level, there are certain improvement processes with reference to performance and personal skills. These two skill processes are intertwined based on the unique motivational project environment. In the process of development, the project manager is subject to positive effects from learning and stimulation from the surrounding people, such as seniors or co-workers, and customers.