著者
佐渡山 安彦
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2002, no.97, pp.1-4, 2002-10-24

工業製品における商品のデザインは、経営戦略の大きな柱の一つである。特に乗用車のデザインでは、デザインの成否が販売の鍵をにぎると言われている。デザインマネジメントとは、デザインの創造性を生み出す環境づくり、マーケティングを通してユーザーの価値観、好みを継続的に把握するシステムづくりなど、人・物・金・情報・時間を最大限に活かし、経済効果をあげる諸活動である。デザインはデザイナーの個人的な能力に頼らざるを得ない側面を有するが、企業の商品戦略、コーポレートアイデンティティの確立を支えるには、デザイン組織としてのマネジメント能力が強く求められている。Product design is one of the important part of management strategy for manufacturer. Especially as for the design of a passenger car, the design of it is said to determine the feasibility of sale. For example, design management means making environment for creativity, or making his or her value through marketing, or making systems for grasping his or her taste continuously. Design management is the activity to improve the economic efficiency by using man power, things, money, information, and time maximumly. Design is dependent on a designer's character. However, management ability as design institute, is strongly requested for establishing strategy of manufactures for product and corporate identity.