著者
佐藤竑
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.39, no.9, pp.2741-2749, 1998-09-15
被引用文献数
2

打鍵練習は言語教育における発声練習に相当する,という観点から2年間で約1000人の学生に行ってきた打鍵技術教授のための手法と,成果と解析結果を報告する.この手法を2回行うとAB?YZ12?90Enterの37文字の打鍵時間は平均で11秒を切り,6回目で6秒台に入り,最終授業までに3秒台経験者が4割以上いるクラスがあることも分かった.平均打鍵時間tは学年,文系・工系を問わず手法の累積回数nを用いて25.3/(n+1.44)+3.0(秒)でよく再現され,1年間のブランクがあっても持続する.この手法は独習用のタイプ練習ソフトと相補的な役割を持ち,自宅にパソコン等の機器のない学生に対しても週1回の授業で情報教育を可能にする.さらに,この手法を使うと他の教科(たとえば物理学)の授業の中にコンピュータを使う短期間の実践的な授業を挿入することも可能であることが分かった.A method of teaching the keyboarding to students in courses of computer science is reported with its consequences and analyses.It is found that,students can keyboard 37 keys of AB縲弸Z12縲鰀90Enter in 11 seconds in average in the second round of the method,and in 7 seconds in the 6thround.It is also found that more than forty per cent of students could experience the keyboarding the 37 keys in 3 seconds at the final stage of the course in some classes.With the regression analysis,the average time of keyboarding the 37 keys is found to be an universal function of 25.3/(n+1.44)+3.0(sec)of the accumulated number n of rounds of the method.This method plays a complementary role to a software of touch-typing in teaching the keyboarding.The method can be applicable to students in the other type of courses(e.g.,physics)for their practical usage of the computer.