著者
八木 陽一郎
出版者
経営行動科学学会
雑誌
経営行動科学 (ISSN:09145206)
巻号頁・発行日
vol.20, no.1, pp.75-83, 2007-01-31 (Released:2011-01-27)
参考文献数
26

This research describes some new facts discovered from an actual case regarding individual creativity, which plays an important role in organizational creativity, a topic that has been undergoing extensive discussion since the 1990s.The research on individual creativity had been conducted through laboratory-based research in the field of social psychology so far, but it did not consider effects of human interaction on the assumptions. Thus, the knowledge about what factors affect individual creativity in team situations has not taken shape yet.This research focuses on the positive correlation between individual creativity and levels of intrinsic motivation which is confirmed by many laboratory-based researches, and inspects what impacts occurred on the relationship within the team situations that described as a case study.It was considered that under the team situations, not only a high level of intrinsic motivation, but also a cognitive framework change led by metacognition has a great role in enhancing creativity of individuals.
著者
八木 陽一郎
出版者
香川大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2009

本研究の目的は、中小同族企業の後継経営者がどのようにリーダーへと自己成長するかを定量的および定性的な調査を通じて明らかにすることである。定量的なデータを用いた研究を通じて、内省がリーダーの自己成長に重要な影響を及ぼす要因であることが明らかにされた。そして、定性的なデータを用いた研究を通じて、内省が深まるプロセスとして、1)判断の保留、2)他者の想いや背景を受け止める、3)問題の構造を深く探求する、4)自分がどうありたいのか問い直す、5)新たな対話を開始するという5段階のステップが見いだされた。