著者
北山 雄樹 井庭 崇
出版者
情報処理学会
雑誌
研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) (ISSN:21862583)
巻号頁・発行日
vol.2011, no.20, pp.1-6, 2011-02-28

本論文では,書籍販売市場において,売れている商品が日々変化しているにも関わらず,販売量の分布がいつもべき乗分布になるという定常性に注目し,それがいかにして可能なのかを説明するモデルを提案する.提案モデルでは 3 つの特徴,すなわち,「販売量のポジティブ・フィードバック」,「魅力度の逓減」,および 「商品の増加」 を組み込む.シミュレーションによる分析の結果,売れている商品が入れ替わりながらも,べき乗分布が定常的に形成され続けるというためには,これらの 3 つの特徴すべてが必要であることが明らかになった.In this paper, we propose a model to explain the fact that the distributions of the book-sales amount always follow a power-law. Our proposed model incorporates the following three factors: (1) positive feedback of sales volume, (2) decreasing the attractiveness of books, and (3) increasing the titles of books in the market. As a result of our simulation analyses, we found that three factors are necessary for the emergence of the stationary power-law distributions.