著者
和泉 志穂 赤岡 仁之
出版者
一般社団法人 日本繊維製品消費科学会
雑誌
繊維製品消費科学 (ISSN:00372072)
巻号頁・発行日
vol.56, no.7, pp.613-619, 2015-07-20 (Released:2017-11-28)
参考文献数
34

本研究は,消費者の商品使用時における複数の感覚項目の重要性の程度を比較検討し,さらに,性差や世代差によるセグメンテーションでの検討を行うことで新たなマーケティングの可能性を見出すことを目的とした.新人類世代526人(平均年齢48.85歳,SD=2.51),新人類Jr.世代674人(平均年齢20.41歳,SD=1.84),そのうち女性624人,男性576人の合計1,200人を対象に,自動車を用いたアンケート調査を行った.その結果,消費者は自動車使用時において「視覚」「嗅覚」「触覚」「聴覚」の順に感覚項目を重視することが明らかとなった.さらに,性差や世代差による比較検討の結果,女性は「車体色」「内装色」や「嗅覚」の全ての項目で,男性は「ハンドルの素材感」で有意に高い得点を示した.性差や世代差により統計的に有意な差が感覚項目の間に示されたことから,消費者の属性などを考慮したマーケティングの必要性を本論文で示すことができた.
著者
伊佐治 せつ子 和泉 志穂
出版者
武庫川女子大学
雑誌
武庫川女子大学紀要 自然科学編 (ISSN:09163123)
巻号頁・発行日
vol.57, pp.17-23, 2009

The purpose of this study is to investigate seasonal feelings of the three primary colors in PC display. We made eight samples which changed R/G/B value of three primary colors on PC display. Subjects evaluated the seasonal feelings of the three primary colors by using the method of paired comparisons of Thurston. Then we constructed the scales of the seasonal feelings for three colors in the four seasons by Thurston method( case V). From the result of this experiment, we found that the scale value of the most vivid color seemed to feel the summer, and the scale value of the second-darkest color was felt to the winter. The seasonal feeling in spring / autumn was different between three colors. Furthermore, we estimated that the subjects couldn't feel seasonal feelings of the color with less than 25 chroma, and didn't judge the seasonal feeling of the color of around 75 chroma.