著者
大塚 貞子
出版者
東京女子大学論集編集委員会
雑誌
東京女子大学紀要論集 (ISSN:04934350)
巻号頁・発行日
vol.64, no.2, pp.311-333, 2014-03

In English phonetics classes, teachers usually try to judge and correct students' vowel pronunciation impressionistically, even though, today, teachers can utilize acoustic spectrograms to help improve students' pronunciation. The purpose of the present study is to research the feasibility of acoustic instruction and practice (twice a semester) of vowel pronunciation using the formant information in spectrograms in CALL. Students tried to improve their vowel pronunciation by comparing their first formant (F1) and second formant (F2) values with target values (the average frequencies of native-speakers) and practiced repeatedly by changing their tongue position depending on the relationship between the vowel articulatory position and their formant frequencies.Student formants realizations of the sentences read at the beginning and the end of the semester are compared and analyzed by plotting F1 and F2 values of the target vowels (/ɪ/, /æ/, /ʊ/). The results indicate that all vowel F1 values improved, F2 values of the low front unrounded vowel /æ/ did not improve, but F2 values of the high front unrounded vowel /ɪ/ and high back rounded vowel /ʊ/ showed improvement. This finding suggests that the effect of this approach to acoustic instruction is limited and, therefore, that a greater quantity of acoustic instruction and practice is needed.英語音声学のクラスでは教師は耳で聞いて学生の音声を判断し矯正するが、今日ではCALL教室でスペクトログラムの情報をもとに学生の音声を矯正することが可能である。本研究の目的は、学生の母音訓練にスペクトログラムから得たフォルマント数値を利用して効果的な母音学習方法を調べることである。学生は各自の母音のフォルマント1(F1)とフォルマント2(F2)の周波数値を測定し、目標値として設定した米語母語話者のF1とF2の範囲に数値が収まるように、口腔内の舌の調音位置を変化させて練習した。練習の際に調査対象の3つの音素(/ɪ/, /æ/, /ʊ/)そのものとそれを含む単語で測定した時はそれぞれの母音の目標値を達成できたが、効果測定として訓練前と訓練後に読ませた文中の音素の周波数値で比較した結果、3つの音素のF1は目標を達成できた。しかしF2の場合は、/ɪ/と/ʊ/では改善されたが、/æ/では練習の成果が見られなかった。今後音響の性質を利用した訓練の学習量を増やして、方法の改善を試みる。