著者
奈須 麻里子
雑誌
東京女子大学紀要論集 (ISSN:04934350)
巻号頁・発行日
vol.60, no.2, pp.125-143, 0000

William Shakespeare's Cymbeline is presumed to have been written in about 1610. Like Shakespeare's other three romance plays, Cymbeline has some typical elements of contemporary romances. The main theme of the play is not only the adventure and the death of the main characters, but also the revival of patriarchal society as well as its disruption and the reunion of family and lovers after their parting.In this essay, the discussion focuses on Cymbeline, the king of Britain, and Posthumus Leonatus, husband of Princess Imogen, Cymbeline's only daughter. The emphasis is on the representations of the construction of their male subjectivity in the play in terms of their relationship with the female characters and politics. The women characters fulfill the important functions, influencing the construction of male subjectivity. The most remarkable aspect of the play is that in order to establish their sense of identity the male characters depend on their relationship with women. Through the examination of the representation of Cymbeline and Posthumus's subjectivity, this essay considers the significance of this play in the context of gender and politics.William ShakespeareのCymbelineは1610年頃に執筆されたと推定され、ほぼ同時期に描かれたPericles (1608), The Winter's Tale (1611), The Tempest (1611)と共に、一般にロマンス劇と呼ばれている。ロマンス劇の特徴は、暗くて悲劇的な雰囲気から始まるものの、時間の経過と共に、若い恋人たちの結婚、友人同士の和解、家族の再会やその絆によって喜劇的に解決されることだ。本論文ではブリテンの国王CymbelineとImogenの夫Posthumusに焦点を当て、本作品において男性の主体構築が女性登場人物との関係を通して果たされていることに注目したい。Shakespeare前期の作品において、異性との関係を通して自己を定義しようと試みる傾向は、多く女性登場人物に見られる特徴であった。しかしShakespeare後期の芝居になると、同様の傾向が男性登場人物たちに見られるようなる。本作品における男性の主体構築の表象に関する分析を通じて、本作におけるロマンス的な和解と再生が、むしろ女性登場人物を通じて果たされていることについて考察したい。