著者
小原 優貴
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.54, pp.345-358, 2008-03-31

The Protective Discrimination Policy has been implemented to decrease the gap between the different classes in India, where a stratification gap exists due to the deep rooted age-old caste system. The reservation system based on caste has been implemented in India since the era of colonization, and has been functioning as one of the important tools of Protective Discrimination Policy in India. The primary purpose of this reservation system is to secure the opportunity for backward classes in India, such as Scheduled Caste, Scheduled Tribes and Other Backward Classes (OBCs) in the legislative and parliamentary elections, public employment and public education, by reserving seats in proportion to the ratio of their class to the total population. The purpose of this paper is to address the present status and the difficulties of reservation system in education. Firstly, the paper will briefly look at the Protective Discrimination Policy and reservation system. Secondly, the author will look at the one of the most controversial issues of reservation system, reservation for OBCs. Finally, the author will discuss the present status and the difficulties of reservation system in Indian education.
著者
小原 優貴
出版者
東京大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2016-04-01

H30年度は高等教育(とりわけインドの高等教育)の国際化や質保証(教員の専門的能力の開発や教授学習)およびインドに留学生を送り出している南アジア諸国や中東諸国(ネパール、アフガニスタン、イラン等)とインドとの関係を考察した文献の収集・分析を行った。その中で、近年インドでは、アフガニスタンの復興支援の一環として、奨学金政策を通じた同国への高等教育協力を進め、留学生の受け入れを積極的に行っていることを確認した。H30年度は、育休による年度途中までの研究中断と育児等のため、予定していた研究が実施できず、補助事業期間の延長を行った。2019年度は、高等教育の国際化を積極的に進めるインドの大学(South Asian University、Symbiosis University等)およびこれらの大学に教員・学生を派遣する高等教育機関の国際化事業担当者・教員・学生等を対象に、オンラインでの聞き取り調査やアンケートを実施し、インドの高等教育の国際化(とりわけ外国人の教員・学生の受け入れ・送り出し)に関する情報収集と分析を進め、成果発表につなげる。インドの高等教育の国際化と質保証の現状と課題を、国際化を進める先駆的な事例の分析を通じて解明する本研究は、南アジアを中心に展開される高等教育の国際化の現状理解と、世界第二位の留学生送り出し大国であるインドが直面する「頭脳流出」問題の将来展望に役立つ研究であると言える。