著者
木村 雅敏 岩坪 友義
出版者
日本生産管理学会
雑誌
生産管理 (ISSN:1341528X)
巻号頁・発行日
vol.15, no.1, pp.147-152, 2008-10-20 (Released:2011-11-14)
参考文献数
18

製パンの市場規模は, 生産量ならびに生産金額ともに2000年をピークに伸び悩んでおり, とりわけ生産金額においては, 2000年から2002年にかけて大きな減少が見られた。それらの中で, 上位5社の市場占有率の合計は, 製パン市場全体の7割以上を占める寡占状態となっているが, 競争が激化しているため, 5社間でも業績に格差が生じている。本論文では, 製パン市場を対象として, 生産・販売実績ならびに消費者評価に基づいて主要5社における市場での位置付けを示した。
著者
木村 雅敏 岩坪 友義
出版者
日本経営診断学会
雑誌
日本経営診断学会論集 (ISSN:18824544)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.49-55, 2010 (Released:2011-02-04)
参考文献数
22

コーヒーは,各々の特性によりレギュラーコーヒー,インスタントコーヒーならびに缶コーヒーの3タイプに分類され,さまざまなシチュエーションで飲用されている。本論文では,生産販売の実績データや財務諸表を基にした業界および企業の分析を行うとともに,消費者評価がコーヒー製造企業の経営行動に与える影響について,アンケート調査により主要企業の当該市場における位置付けを行った。それらの結果,主要企業をそれぞれ「ガリバー型」,「製品品質重視型」,「コアブランド重視型」,「自動販売機偏重型」等に分類・位置付けし,企業実績等により各社の優劣を考察した。
著者
小暮 真弘 岩坪 友義
出版者
経営行動科学学会
雑誌
経営行動科学 (ISSN:09145206)
巻号頁・発行日
vol.21, no.2, pp.141-151, 2008-08-31 (Released:2011-01-27)
参考文献数
15
被引用文献数
1 1

An analysis of corporate brands and consumer evaluations of quality was performed to characterize the market positioning of the five main companies in the cup noodle market. Among the five main companies, Nisshin Food Products Co., Ltd.with the highest consumer evaluation of 3.8 points (with 5 being the perfect score) has had many hot sellers, and is categorized as a “multi-brand type.”With second-place ranking by consumers, and products considered to represent a “Japanese style, ”Toyo Suisan Kaisha, Ltd.is categorized as a“Japanese-style specialization type.”The consumer evaluation of quality of products of Myojo Foods Co., Ltd., took third place, while consumers indicated satisfaction with value for price. It is considered a “price satisfaction type.”The consumer evaluation of Sanyo Shokuhin Co., Ltd.put it in fourth place.It is categorized as a “mono-brand type”because it raised company brand value by adding the “Sapporo Ichiban”brand to all products.The consumer evaluation of Ace Cook Co., Ltd.was the lowest of the five companies, but it received a good evaluation.Large-size cup noodles were marketed on the package design, and it is categorized as a “package design specialization type”because quantity was emphasized over quality.