著者
廣安 博之 新井 雅隆 田端 道彦
出版者
公益社団法人 日本マリンエンジニアリング学会
雑誌
日本舶用機関学会誌 (ISSN:03883051)
巻号頁・発行日
vol.20, no.3, pp.194-202, 1985-03-01 (Released:2010-05-31)
参考文献数
11
被引用文献数
6

To study the effect of fuel viscosity, injection pressure and surface tension on the mean droplet size and spray angle, the diesel fuel spray droplets were measured by a Laser diffraction technique. Several kinds of glycerine solution with water and residual fuel oil were used. The tests were carried out over a wide range of injection pressure [3 to 90 MPa (30.6 to 917.7 kgf/cm2) ] and of kinematic viscosity of liquid [1×10-6 to 200×10-6 m2 /s (1 to 200 cSt) ] at ambient pressure of 3 MPa (30.6 kgf/cm2) .The main results obtained are as follows:(1) Sauter mean diameter increases with increasing kinematic viscosity of liquid, but decreases with increasing injection pressure. There are an upper limit of viscosity and a lower limit of the pressure to produce a fine spray.(2) At high injection pressure, the effect of viscosity on Sauter mean diameter still remains, but the viscosity has no effect on the spray angle.(3) When the viscosity is the same at low injection pressure, Sauter mean diameter of glycerine solution spray is larger than that of residual oil. Surface tension has no effect on the Sauter mean diameter at high injection pressure.
著者
新井 雅隆 樋口 豪 廣安 博之
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.50, no.453, pp.1345-1352, 1984-05-24

軽油および複合燃料によるディーゼル噴霧の着火おくれを定容燃焼器を用いて測定した。この際、着火おくれは発火おくれとし、これをフォト・トランジスタにより検出した。測定結果をアレニウス表示したところ、高温側と低温側に分かれた2本の直線になることがわかった。またエタノール混合軽油で約50%以下、水-軽油エマルジョンで約40%以下の混合割合であれば、着火おくれは軽油の場合と大差のないことがわかった。