著者
横堀 章一
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.10, no.38-4, pp.38-46, 1944-02-25 (Released:2008-03-28)

戦時下鉄道輸送の重要性は益々増大してゐる。この要求に應ずるために車輌の大増産を必要とする。本論文に於ではこの車輌中特に大量を要する貨車を限定された資材及び労力内でなるべく多量旦迅速に製造するために如何なる努力を排ってゐるかに就て設計を主にして述べる。貨車の戦時設計には在耒ある車輌に増積みする方法と全然新しい形式を設計する方法とがある。鉄道省では両者を並行に採用してみる。後者の例として3袖無蓋車を挙げ、その設計上の要点を述べる。貨車自重1t當りに積載し得る石族最は在耒車が1・16~1・89tであるが、新製3軸車では2・73tとなる。荷重1t當りの製作資材では在耒車の約年分に滅する。而して中梁に生ずる應力を見ても両者の差は著しくない。かかる結果を如何にして得たかに就て説明する。
著者
長尾 不二夫 小早川 隆
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.16, no.54, pp.118-121, 1950-11-20 (Released:2008-03-28)

焼玉機関の圧縮指数を種々な焼玉温度のもとに求め, これを用いて圧縮仕事に対する熱の出入の割合を計算し, さらに圧縮終りの温度を求め, 燃焼が起動時には高温度の焼玉から始り, 運轉時には圧縮された高温度の空氣によるものであることを確かめた.
著者
松岡 清利
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.43, no.376, pp.4501-4509, 1977-12-25 (Released:2008-03-28)
参考文献数
8
被引用文献数
2 3
著者
小田 尚輝 日下部 正美
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.18, no.74, pp.72-75, 1952 (Released:2008-03-28)

In this study, we compared two vibration characteristics of a car below the resonant speed, in a case, used as a motor car, and in the other case, used as a trailer. In the case of a motor car, about a half of motor weight is assumed to be unsprung weight over the trailer one. Results of the studies are as follows : -1°The natural periods of the car are not significantly different in the two cases, in both the vertical and transversal vibrations. 2°As to the vertical vibration. (1) Under 70 km/h, the heavier the unsprung weight becomes, the larger the vibration increases. (2) From 70 to 82 km/h, there are no difference. As to the transversal vibration. (3) Under 65 km/h, the vibration is larger in the heavier unsprung weight. (4) From 65 to 75 km/h, there are no difference. (5) Over 75 km/h, the vibration is rather small in the heavier unsprung weight.
著者
水野 正夫
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.18, no.68, pp.58-60, 1952-03-15

There are two kinds of method to caluculate stress of leaves of the laminated springs. The one assumes that each leaf is centilever, and the other assumes that all leaves are laminated with equal curvature. And it was known by experiments that stress due to load may be calculated by the former and that stress due to nipps by the latter in good accuracy. But at the center of leaves, because the leaves are tightly bound each other by means of center bolts or bands, the curvature of the all leaves may be equal, even if there are no load. Author introduced equation to find stress due to nipps of the laminated springs by the former method, and found that this equation coincide with experimental results better than by the latter method. And besides, with this method, introduced the equation for practical design to find curvature of each leaf with simplified stress caluculation.
著者
樋口 盛一 山信田 連三
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.15, no.51, pp.2-5, 1950
被引用文献数
1

材料の複雜な機械的性質が住々にして, その材料の他の簡單な物理的, 機械的性質によつて説明されることがある.こうした立場からシャルピー衝撃値に注目し, このものが近似的に, ブリネル硬さと伸び率とによつて表わし得ることを提言した.しかして本文の主要な部分はシャルピー衝撃値, ブリネル硬さおよび伸び率に関する諸家の各種の実験データを引用し, それらがおゝむね上の提案を支持していることを述べたものである.
著者
西原 利夫 郡 利矩 山形 榮次郎 高橋 秀雄
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.17, no.57, pp.118-121, 1951-01

粉体の力学的性質についての研究はクーロン, ランキンの古典土圧論より発達して来, また一方金属の塑性理論を用いても若干の試があるが, 一貫する法則を発見し, 普通的な粉体力学を建設するには至っていない.これは粉体の性質が弾性体のごとく単純ではなく, また, 試験方法も困難なためである.凝集力の小なる粉体はそれ自体では成形しないから, 必ずある容器中に入れて材料試験を行わねばならない.また, 粉体は一度応力を生ぜしめると一般にその等方性, 等質性を失なう.さらに, 応力はこれを生ぜしめた荷重の荷重時間により変化する.そのほか, 種々複雑な因子がはいって来るので, 粉体の性質を究め, 一般的法則を樹立することは極めて困難と言わねばならない.われわれの研究はその第1歩であって, 容器中に一様に詰めた粉体が次第にその内部応心を増大する場合の応力とひずみの関係を求めるためにまず, 主応力と主ひずみとの関係を応力中に引張応力をふくまないで主応力と主ひずみの方向が一致する場合について求めた.実験に用いた粉体は電解銅粉およびアルミニウムの搗碎粉であり, いずれも不定形の微粉で実験前には全体として等質等方と考えてさしつかえないものである.この両者を円筒状容器中に詰め, 圧縮試験および, せん断試験を行った所本文中に示すがごとき結果を得た.これにランキンの土圧論における共約応力の関係を導入し, 主応力と主ひずみの関係式を導いたのである.
著者
原田 幸夫 関山 正憲
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.18, no.69, pp.62-65, 1952-02

This paper suggests a method for measuring current velocity of gases on new principle which uses ion. First of all, the current of fluid under test is ionized by corona discharge made by a transformer, then it is led into two absorbers, which are put keeping some distance each other, but have some pulsating electric field. Passing through their two absorbers, the fluid arrives at an ion receiver, which catches ions escaped from them. If we change the distance between their absorbers, the quantity of ion catched by the receiver changes periodically. Measuring the change of the distance between their two absorbers for one period, we can know the fluid velocity by the following relation. w=λf where w : current velocity of gases λ : the change of the distance between their two absorbers in one period f : frequency of the pulsating electric field
著者
鷲津 久一郎
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.18, no.68, pp.41-47, 1952-03-15
被引用文献数
1 13

The analogies existing between the mathematical formulations of the bending of elastic plates and two dimensional stress problem has been well known, and so it is quite natural that we can apply the analytical methods which have been used in the latter to the former. In this paper the complementary function of the fundamental equation of the bending of isotropic plates is represented by means of the so-called Goursat's stress function. By the use of derived formulae and relations, several fundamental solutions are obtained. As examples, bending of a clamped circular plate under a concentrated load, bending of a simply supported circular plate under a concentrated load, bending of a circular plate under several concentrated loads on the boundary and bending of an infinite plate with an elliptic hole are treated.
著者
中鉢 龍雄
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.17, no.64, pp.172-178, 1951-12-20

In this paper the theoretical equation of motion of tire wheel is obtained, by the consideration of tire deformation and the slip against road, as a method to connect the Kantrowitz's shimmy equation and the usual theory which neglects the tire deformation. This equation leads to the steering characteristics of pneumatic tire. By this aequation the yawing shimmy and the coupled oscillations fo rolling, yawing, tramping etc. are analysed.
著者
原 朝茂
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集 (ISSN:00290270)
巻号頁・発行日
vol.26, no.171, pp.1581-1586, 1960-11-25 (Released:2008-03-28)
参考文献数
3
被引用文献数
5 7

When a train enters into a tunnel, at first the pressure of the air immediately before the train head rises and the portion of the air with raised pressure spreads forward with a velocity nearly equal to that of sound. In other words the wave front, the boundary surface between the undisturbed air and the compressed air, moves forward, is reflected at the exit of the tunnel and comes back to the train head. In the present paper the aerodynamic phenomena, during the time interval from the instant of the train head entering into the tunnel to the instant either its tail end coming into the tunnel or the wave front being reflected back to its head, whichever occurs earlier, are treated theoretically. The air is assumed to be compreesible and inviscid. The velocities and pressures of air in each portion of the tunnel are calculated. The pressure drag of the train is also obtained. It is interesting to note that the effect of compressibility of air is remarkable in spite of a comparatively low speed of train.