著者
敷田 弘子
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
vol.60, no.6, pp.6_1-6_10, 2014

本論は、戦時体制下(1937~1945)の日本デザインにおける機能主義を〈簡素美〉との関係から考察し、その関係の特質と〈簡素美〉が有した意味の解明を目的とする。考察の対象は、商工省工芸指導所における生活用品の研究制作活動である。また、〈簡素美〉は「簡素」という言葉を含む美意識とする。<br>戦時体制下、造形主義である機能主義と一般的美意識である〈簡素美〉は、単純化としての機能主義理解により、両者の関係が成立した。また、日本独自の性質を象徴する〈簡素美〉の性格により、〈簡素美〉は機能主義と日本の造形を媒介する役割を担った。そして、両者の関係が戦時体制下に提示された背景には、7・7禁令を契機とした新しい造形規範を求める動きがあり、機能主義と日本の民族性の融合というその理想に適合したのが〈簡素美〉だった。<br>このように、戦時体制下に〈簡素美〉を通して、機能主義と日本の独自性の関係が考究されたことは、ジャパニーズ・モダンなど戦後の日本デザインの素地の一つを形成したといえる。
著者
敷田 弘子
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.63, no.1, pp.97-108, 2012-06-30 (Released:2017-05-22)

On the theory of modern architecture, standardization is an important theme to realize rationality and functionality. Kawakita is an architect who studied standardization of furniture on the theoretical basis of modern architecture. As a contemporary issue, it was also an attempt which had been done during the period of Kawakita's "architectural science supremacist". That means it was one of his "scientific" experiments. By investigating the concept of "model" which was a theoretical basis of his standardization of furniture, he interpreted the concept of "model" from the article of Adolf Behne, and put generality and sociality on it as its character. And Kawakita's concept of "model" is his idea on architecture of integration of "sciences" and its generalization, then it got a word and a concept as "model". Also, he reckoned that "technique" would make it possible of integration of "sciences" and creation of generality, which means "model". This relationship between "science" and "technique" continues from architectural theory to koseikyoiku (study of construction). From these investigations, Kawakita's standardization of furniture which started on a theoretical basis of modern architecture and continued to koseikyoiku, could be positioned as a concrete example which shows a continuation of his idea on the activity.