著者
松岡 司 植田 健治 早野 勝之
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.40, no.5, pp.2377-2386, 1999-05-15
被引用文献数
9

3次元表現の利用が拡大するにつれて 現実の3次元形状から幾何的に正確かつ位相構造を再現したソリッドモデルを平易な手段により生成することの重要性が高まっている. 3次元形状から面モデルを生成する前の中間データとして 3次元測定器などで測定した点群データを一般に用いる. しかし 測定器の性質により 多くの場合点群密度のばらつきが発生するため いかなる点群データからも幾何的再現性と位相的再現性を両立したモデルを生成することは非常に困難であった. そこで我々は これら幾何 位相両面にわたる再現性の問題を2ステップのアルゴリズムにより解決した 構造化されていない点群からのポリゴンメッシュの再構成手法を提案する.As using 3D models in computer environments is getting popular, the needs of an easy method which can construct geometrically exact shape and topological structure of solid models from actual 3D objects is increased. To construct 3D models from actual 3D objects, we generally use a set of points data taken from various 3D scanner devices. However, it is very difficult to construct exact shape of solid models from these points data because of the nonuniform density property of scanner devices. Therefore, we propose a new polygon mesh reconstruction method from unorganized points set which can solve geometric and topologic fidelity problems with our two-step algorithm.