著者
本合 陽(1958-)
雑誌
東京女子大学紀要論集 (ISSN:04934350)
巻号頁・発行日
vol.60, no.1, pp.47-76, 0000

This paper argues The Wings of the Dove is a text that conceals homoerotic desire: Milly Theale's romance includes her love for Kate Croy and Kate, who calls Milly a dove, needs Milly's love. It discusses the same expressions used by different characters, the meanings of romance, the replaceability of points of view, and Milly's illness.First, we argue Milly's romance represents her desire for Kate. The replaceability of characters is implied when the same words or phrases are applied to or used by two characters. In the novel Milly is set up as a princess of a romance. Milly always regards Kate as handsome and Merton Densher's gaze that desires Kate is shared with Milly. Milly's gaze parallels Merton's, so the prince of her romance can be Kate. Next, we discuss Kate's love for Milly. Descriptions about Milly's illness overlap with the discourse about homo-sexuality in the late nineteenth century. Accordingly, Milly's illness becomes a metonymy of Milly herself and may represent her identity. Endorsed by Eve Sedgwick's view that Milly's relation to her illness is "an echo precisely of Lionel Croy's homosexual disgrace," we argue that the relation between Kate and Milly has a homoerotic connotation. We conclude that the text involves an indication of Kate's love for Milly in their mutual gazing.The Bostonians is also a story about a triangular relationship among the two female characters, Olive and Verena, and the key male character, Basil. However, it does not depict love between the two females as reciprocal. We finally point out that The Wings of the Dove contains a plot in which love between the two female characters is, in a sense, reciprocal.『鳩の翼』はホモエロティシズムを潜伏させているテキストである。本論は、ミリー・シールを巡るロマンスがミリーのケイト・クロイへの思いを内包し、ミリーを「鳩」と呼ぶケイトはミリーの愛を必要としていることを、複数の登場人物に用いられる同じ表現や、ロマンスの持つ意味、交換可能な視点、ミリーの病などに注目して論じるものである。同じ語、同じ表現を複数の登場人物に当てはめることにより、ある登場人物と他の登場人物との置換可能性が暗示される。作品はミリーをロマンスの王女に仕上げる方向に向かうプロットを持つ。ミリーの視点はケイトを「ハンサム」とみなし、ケイトを欲望するマートン・デンシャーの視点と重なる。以上を踏まえ、ミリーのロマンスはケイトを対象とし、ケイトに対する欲望で成り立つと論じられる。ミリーの病気の描き方は同性愛を巡る19世紀末の言説と重なり、ミリーの病気はミリーという人物の換喩となり、ミリーのアイデンティティを表すことになる。病気とミリーの関わりは「ライオネル・クロイのホモセクシュアルな恥を正確に反映する」というイヴ・セジウィックの説を援用し、ケイトとミリーの関係における同性愛的なニュアンスを考察する。その上で、視線を媒介とする二人の関係が相互の関係であることを指摘し、ケイトのミリーへの愛を論じている。『ボストニアンズ』もオリーヴとヴェリーナという二人の女性登場人物と中心となる男性登場人物バジルの間の三角関係の物語であった。しかし二人の女性の間の愛情が双方向のものとしては描かれなかった。それに対し、『鳩の翼』には、二人の女性の間の愛情が、ある意味で双方向になるプロットが潜んでいることを最後に指摘する。