著者
李 兌賢
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 = Shokei-gakuso: Journal of Business Studies (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.60, no.2・3, pp.83-104, 2014-03-01

(概要)グローバル市場では後発メーカーであったサムスン電子が,エレクトロニクス産業で急速にシェアを拡大してきた。リスクの高い新興国をはじめ多くの国で,消費者のニーズを把握し,それぞれの市場ニーズに合ったマーケティング戦略を可能にした要因として,「地域専門家」制度の存在がある。本稿では,サムスン電子の国際競争力の源泉を,グローバル人材戦略の側面から考察する。(Abstract) In the global market, Samsung Electronics is a late departure maker, but has extended its market share in electronic industry rapidly. The existence of the "Regional specialist" system grasped the needs of consumers in many countries including a high-risk rising nations. And Samsung Electronics' marketing strategy met the need in every market.In this report, I focus on the side of the talented person strategy and consider the factors that have brought international competitiveness of Samsung Electronics.
著者
李 兌賢
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
vol.61, no.2, pp.421-440, 2014-12

[要旨] 本稿は, 韓米 FTA における協定関税率と両国の貿易統計資料を用いながら, 韓米FTA 発効の効果と, 韓米 FTA が韓国家電メーカーに及ぼす影響を分析することを研究の目的としている. とりわけ, 韓米 FTA 以降の対米輸出は前年比1.3%増加し, 対米輸入は8.9%減少した. この輸出拡大に支えられ, 対米貿易黒字は前年同期比49億ドル増加の165.7億ドルを記録した. また, 家電製品の場合, 現地生産化により大きな影響は生じないが, 物流通関システムの先進化と原材料の値上げなどで, 韓国製品の競争力が上昇することが期待されるのである. [Abstract] I analyzed them about the effect of Korea US FTA and the influence given to the Korea home-appliance maker by using tariff rate in the Korea U.S. FTA and the trade statistics document of the two countries in this report. As a result of analysis, the export after the Korea U.S. FTA to U.S. increased 1.3%, and the import to U.S. decreased 8.9% compared with the previous year, supported by export expansion, the trade to U.S. recorded 16,570 million dollars of the 4,900 million dollars increase from the year before. In addition, the household electrical appliance does not have big influence by becoming a local production but we can expect the competitiveness of the Korean product rises by last evolution of the distribution entry system and the raise of raw materials.