著者
楠嶺 生宏 石原 進
出版者
情報処理学会
雑誌
研究報告高度交通システム(ITS) (ISSN:21862583)
巻号頁・発行日
vol.2011, no.7, pp.1-8, 2011-03-02

本稿では,VANET を用いて位置依存情報を,情報が生成された位置の周辺エリアを走行する車両に対して情報の有効期限の間配信し続ける手法について議論する.筆者らは,これまでに Push 型のエリア内位置依存情報配信手法として,ランダムネットワークコーディングと Opptunistic 型データ通信を組み合わせた RNC based Regional Data Distribution on VANETs(R2D2V) を提案している.R2D2V では,高車両密度時におけるデータの一斉配信によるパケット衝突や帯域浪費の問題に対して,ランダムネットワークコーディングの利用,車両速度に応じたビーコンパケットの送信間隔の動的変更,周辺車両密度によるデータの返信確率の動的変更の 3 つの技法を組み合わせることで,低トラフィックで確実なデータ配信を可能にする.R2D2V は,1) 情報有効領域にいる全車両に対して短時間で確実に情報を配信する,2) 情報生成後に情報有効領域に新たにやってくる車両に対しても短時間で情報を配信する,ことを目的に設計されている.しかし,これまでに 1) に対する評価は行われているが,2) に対する評価や各パラメータの詳細な評価は行われていない.そこで本論文では,A) 各車両の通信可能半径を大きくした場合のデータ配信に対する受信率の変化,B) 情報の生成された位置周辺 (有効領域) に情報生成後に新たに進入した車両が情報を低遅延で受信できるか,C) 返信確率の変更による配信の遅延・確実性とデータ配信トラフィックの間のトレードオフ,の 3 点に着目して詳細な評価を行った.シミュレーションの結果,通信可能半径が大きく,かつ車両密度が高いときでは R2D2V が単純な Opportunistic 型配信よりも有効領域内の全車両だけでなく,有効領域に新しく進入した車両に対して低遅延,低トラフィックでデータを配信できることを確認できた.In this paper, we discuss a method for continuously providing location-dependent information generated by a vehicle to other vehicles being driven in the surrounding areas of a location where the information was generated during the information effective period using Vehicular Ad hoc NETworks(VANETs). We have proposed a scheme called R2D2V which uses both random network coding and opportunistic data dissemination techniques. The main purposes of this scheme are i) disseminating location-dependent information rapidly and reliably to vehicles in the effective area of the information, and ii) providing the information to vehicles coming to the effective area of the information after the information was generated. In this paper, we focus on the following scenario and evaluate this scheme for the second purpose. A) Changes in data reception ratio in the data effective area when each vehicles' communication range is large, B) Whether vehicles newly coming to the data effective area after the information was generated can obtain a data item quickly, C) The trade-off between data distribution traffic and data reception ratio in the data effective area by changing the probability of replying to Hello messages. The simulation results showed that R2D2V can achieve high delivery ratio with low data distribution traffic and low delay when the vehicle density is high against all vehicles in the data effective area.