著者
甲谷優 川島 晴美 藤村 考
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告データベースシステム(DBS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2008, no.88, pp.247-252, 2008-09-14
被引用文献数
1

教えて!goo,Yahoo Answers をはじめとする QA サイトの利用が普及してきている. Adamic らは, Yahoo Answers の各カテゴリを分析し異なるタイプのコミュニケーションがとられている 3 つのクラスタに分類した.まず,教えて!goo の各カテゴリをコミュニケーションタイプで 3 種類に分類し, Adamic らと同様の分析を行うことで Yahoo Answers の分析結果と比較する.次に,コミュニケーションは時間とともに変化するという性質に着目する. Adamic らの行った QA ネットワーク分析には時間の尺度が考慮されていないが,本研究では QA ネットワークが時間とともにどう成長していくのかを分析する.Recently, the question-answer (QA) site, such as Oshiete! goo or Yahoo Answers becomes more and more popular. Adamic et al. analyzed question-categories in Yahoo Answers, and they classified the categories into three clusters. The clusters are different from each other in communication types. First, we classify categories in Oshiete! goo into three groups according to the same way as Adamic et al. did, and compare Oshiete! goo with Yahoo Answers. Furthermore, we study the dynamic structure of social interaction pattern which Adamic et al. did not addressed.