著者
小川 圭二 廣垣 俊樹 青山 栄一 米田 哲郎
出版者
同志社大学
雑誌
同志社大学理工学研究報告 (ISSN:00368172)
巻号頁・発行日
vol.49, no.1, pp.37-44, 2008-04

消費者ニーズに対応するため、変種変量生産方式のニーズが増大している。最近、我々は交通工学におけるタクシーシステムをAGVの搬送システムに応用することを提案した。本報では、提案するシステムの効果を実証するために、実際のAGVのフォローパスモデルについて考察した。特に、複数のAGVを能率的に制御するために、各々のAGVの位置を考慮した場合を取り上げた。その結果、タクシー業界における流し営業、待ち営業、無線配車営業を融合した方法が、生産機械から製造物が完成した後にAGVが物を受け取りにいくまでの時間の低減に有効であることを示した。Recently, the demand for several-product-type various quantity manufacturing is increasing to meet customer demand. In the present study, we propose an autonomous conveyance system for an Automated Guided Vehicle (AGV) applied with a taxi system in traffic engineering. In this report, a flow path model of the AGV is investigated in order to verify the effect of the proposed system. We consider the position of other AGVs in order to efficiently control multiple AGVs. As a result, it is demonstrated that the mixture of crawler, radio type and waiting taxi traveling is effective for reducing the waiting time between manufacturing products and AGV arrival.