著者
芦田川 祐子
出版者
文教大学
雑誌
文学部紀要 (ISSN:09145729)
巻号頁・発行日
vol.32, no.1, pp.45-65, 2018-09

本論文は、ウェルズのThe War of the Worldsについて、どのような諸世界の戦いが描かれているのかを、作品内に響く音を手がかりに考察する。火星人の立てる音は他者性が強調され、生身の軟らかい音もあるが、大部分は機械音で、生身と機械が一体化した存在として認識されることが多い。地球側を特徴づける音としては人声や車輪の音があるが、音声で意思疎通をする点では火星と必ずしも対立していない。火星人は武器を駆使して地球の音を圧倒し、死の静寂をもたらすが、バクテリアに敗れて自らも沈黙する。一方で火星人到着から侵略、死滅までを目撃する語り手の中でも世界の衝突が起きており、火星人に接近して音と沈黙、生と死の世界のせめぎ合いを体験した語り手は、現在の世界に過去と未来を重ねて見るようになる。こうして新たな世界の見方を獲得した語り手も、人間の限界を超えることはなく、それ故に世界の衝突が続くであろうことが示唆される。
著者
芦田川 祐子
出版者
文教大学
雑誌
言語文化研究科紀要 = Bulletin of the Bunkyo University Graduate School of Language and Culture (ISSN:21892709)
巻号頁・発行日
vol.1, no.1, pp.1-18, 2015

This paper attempts to examine Lewis Carroll's Sylvie and Bruno in relation to the tradition of fairy tales to see what can or cannot be original about the work. There are three main points for analysis: the depiction of fairies, the view about different worlds, and the notion of childhood. These all show how Sylvie and Bruno is both conventional and innovative. The fairies, Sylvie and Bruno, are based on the traditional fairies who teach children right from wrong, but they are themselves children and sometimes need to be taught. While the fairy world is both distinguished from and mixed with the human world in a unique way, the idealised children are not much different from those of other Victorian fairy tales. However, what is noteworthy is that the whole story is told by the narrator as an old man, who is also one of the main characters. The novel can be described as the narrator's attempt to catch something fairyish, constituting a fairy tale about the elusiveness of such things as fairy tales, dreams, and childhood.