著者
花畑 裕香 小川 孔輔
出版者
法政大学地域研究センター
雑誌
地域イノベーション (ISSN:18833934)
巻号頁・発行日
no.4, pp.115-131, 2011

研究の概要(和文):本研究ノートでは、徳島のすだちプロモーション企画 から実行までの 3 年間の遂行を、プロジェクトの進展に したがって、時系列に記述していく。第Ⅰ章では、2008 年に大学院(イノベーション・マネジメント研究科)で花畑が小川の指導のもとで策定した すだちプロモーションの企画立案の内容を説明する。徳島県へ提案したプロジェクトは複数あったが、その中で 「食品スーパー・ヤオコー」での店頭プロモーション計画の部分を抜き出して紹介する。第Ⅱ章では、初年度(2009 年)に、「ヤオコー上里店」で実施された店頭プロモーションについて内容を整理した。すだちプロモーションには、試食を行うために販売員(マネキン)を配置した「フル販売」(フルバージョン) と、プリパックしたすだちを売り場に陳列しただけの「セルフ販売」(セルフバージョン)がある。上里店では実演 販売によるプロモーションを行ったが、それと並行して、上里店が所属する高崎地区内の 2 店舗ではセルフ販売を 実施している。両方のプロモーション結果を紹介する。第Ⅲ章では、2009 年の経験をもとに、2010 年には実演 販売のやり方が改善され、ヤオコーの旗艦店など、4 店 舗でプロモーションが実施された。その実施内容と結果 を 2009 年と比較して、新たな発見を中心に紹介する。第Ⅳ章では、第Ⅱ章からⅢ章までの実績をもとに、今後の課題をまとめる。研究の概要(英文):This research note presents the planning and implementation process of three years-long joint project of Tokushima Sudachi Promotion, which has been organized by authors (Hanabata and Ogawa) and the JA Tokushima (Tokushima Sudachi-Yuko Consortium) and Tokushima Prefecture in Japan. The chapter 1 describes the pre-planning process of "Sudachi Promotion," which the first author (Hanabata, a graduate student at that time, presently a marketing consultant) had developed under the guidance of the second author (professor Ogawa of Hosei Graduate School of Innovation Management) in 2008. The project proposed was submitted to the agricultural department of Tokushima Prefecture, and subsequently consulted with the produce department of a regional supermarket chain Yaoko Co., Ltd., based on Saitama prefecture for introduction. In chapater 2, we describes the first year (2009)'s in-store promotion, which has been planned and conducted in the Kamisa to store of Yaoko. The Sudachi promotion has two distinguished styles: one in which sales persons are placed for shoppers' tasting of sudachi called"full-supported sales scheme" another in which only pre-packed sudachi can be displayed without salespersons called "self- service sale scheme". A promotion plan was carried out by "full-supported sale scheme" at Kamisato store, which was selected for test marketing in 2009. At the same time, other two stores, which belong to the Takasaki area of Gunma prefecture, conducted for "self-service sale scheme". We report the sales reports of both types of Sudachi promotion activities. Based on the experience in 2009, we slightly changed the promotional plan in 2010, i.e., the way of demonstration sale has been improved, and the promotion was extensively conducted at four stores including two flagship stores located in Saitama prefecture. Compared with 2009's results, some of marketing insights could be found for introduction of in-store promotion. The chapter 4 summarizes the results of the whole process of Sudachi promotion and remarks the challenges for future.