著者
斉藤 修 星野 義延 辻 誠治 菅野 昭
出版者
植生学会
雑誌
植生学会誌 (ISSN:13422448)
巻号頁・発行日
vol.20, no.2, pp.83-96, 2004
被引用文献数
7

&nbsp;&nbsp;1.関東地方のコナラ二次林を対象として,20-26年前に植物社会学的方法で植生調査を行った113プロットの追跡調査を行い,その残存状況,種多様性及び種組成の変化の実態把握と要因解析を行った.<BR>&nbsp;&nbsp;2.追跡調査で残存していたのは113プロット中75プロット(残存率66.4%)であり,コナラ-クヌギ群集39プロット(同60.0%),コナラ-クリ群集36プロット(同75.0%)であった.<BR>&nbsp;&nbsp;3.時間経過に伴う出現種数の変化は両群集とも認められなかったが,管理プロットでは平均出現種数が増加し,非管理プロットでは逆に減少する傾向がみられた.出現種数の変化の要因としては,人為管理の有無及びそれに関連するササ類や常緑木本被度の変化が重要であった.<BR>&nbsp;&nbsp;4.種組成変化の度合いを示す共通係数は,コナラ-クリ群集の方がコナラ-クヌギ群集よりも有意に高かった.また,管理プロットの方が非管理プロットよりも共通係数が高かった.種組成変化に影響する要因としては,コナラ-クヌギ群集ではプロットが位置する市町村の林野率の変化が,コナラ-クリ群集ではプロットの斜面傾斜角,リター被覆率,常緑木本被度の変化が重要であった.<BR>&nbsp;&nbsp;5.減少が顕著であった種群には風散布植物が,増加が顕著であった種群には動物散布植物がそれぞれ多く含まれていた.また,主に鳥散布によって周辺から新規加入してきたと考えられる緑化・園芸種が両群集とも有意に増加していた.これらはプロット周辺地域の人口密度の増加が著しいほど,その増加が顕著であった.<BR>&nbsp;&nbsp;6.コナラ二次林の管理にあたっては,地域スケールでの林の立地特性を考慮しつつ,種多様性と種組成変化の長期的なモニタリングを行なっていくことが重要である.
著者
相澤 孝司 菅野 昭
出版者
The Japanese Society for Experimental Mechanics
雑誌
実験力学 (ISSN:13464930)
巻号頁・発行日
vol.13, no.1, pp.67-73, 2013-03-28 (Released:2013-09-28)
参考文献数
12

The main role of conventional safety helmets is to protect the human head from external forces. So far the design of standardized helmets has placed an excessive emphasis on mechanical performance from this standpoint. During wearing the helmets, users experience high temperature rise in the head as well as excessive perspiration and an oppressive feeling. These discomforts prevent users from wearing the helmets. Behavior of air flow around the helmets needs to be studied in order to examine air cooling effects while users wear the helmets. Several techniques such as smoke wire, tuft and smoke injection methods have been applied to visualize air flows around the helmets which a mannequin wears in a low-velocity type wind tunnel. The pressure distributions on the outer surfaces of the helmets are measured on pressure transducers using diffusion type semiconductors. The stream lines and pressure distributions on the outer surfaces of the helmets are clarified by the present experiments. It is expected that the helmets are designed more rationally based on both fluid mechanics and the present experimental data.

1 0 0 0 辻邦生

著者
菅野昭正編
出版者
番町書房
巻号頁・発行日
1978