著者
謝孟春 奥村 喜臣
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告数理モデル化と問題解決(MPS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.29, pp.101-104, 2006-03-17
参考文献数
7

自動車の台数は年々増加し、通勤時の主要道路や、長期休暇期間中の有名観光地への道路では、渋滞は避けられない問題として浮かび上がってきた。その改善策を考慮する手段として、交通シミュレーションが挙げられる。本研究では、セルオートマトンを用いて交通流シミュレータを構築し、"御坊IC"周辺の交通流をシミュレーションする。セルオートマトンはそれぞれのセルが局所近傍則に従い相互に影響を及ぼしあうので、全体として複雑に振舞う体系である。ここでは、自動車は視界距離内における前方の自動車を認識し、安全距離を保ちながら、セル領域上の前方へ移動する。対象領域は阪和道、国道42号線と、その両者をつなぐ道路を対象とする。セルオートマトンによるシミュレーションで得られたデータと実際のデータを比較し、高速道路の開通が一般道路の渋滞緩和への影響を分析する。With the continuous increasing of vehicles, traffic congestion is a more and more serious problem to deal with. Traffic simulation is tool for traffic analysis and is helpful to find ways for easing traffic jams. The object of this research is to create a Traffic Simulator using cellar automata and to simulate traffic flow around "Gobo Interchange". In CA, each cell examines the state of neighboring cells, with a simple rule then to change the state of a cell depending on the state of neighboring cells. On the whole, however, very complicated behavior is exhibited because each cell mutually influences the neighboring cells. The model area, we have taken Hanwa expressway, National highway 42 and the roadway that connect them. In the system is loaded a function of "Interchange" with counters to record the number of vehicles. The analysis shows the approximative agreement of the simulated data with the actual data, confirming the effectiveness of the simulator.