著者
中村 哲 須藤 彰三
出版者
日本物理教育学会
雑誌
物理教育 (ISSN:03856992)
巻号頁・発行日
vol.60, no.4, pp.268-273, 2012-12-04 (Released:2017-02-10)
参考文献数
5

変位電流特集(物理教育60巻1号)の3篇の論文(菅野,鈴木,兵頭)には,筆者らの変位電流に関する現状認識と理解の仕方が丁寧に説明されており,とても興味深い。論文間には意見の相違も見て取れる。この相違は,言葉の使い方の違いによるものと考えられる。「磁場を作る」という事を,「因果的に生み出す」という意味の"源(source)"と「適切な状況を設定するとそこに在る」という意味の"作る(presence)"という2つの場合に分けて考えると見通しが良いのではないだろうか?微分方程式として与えられているマクスウェル方程式,積分形式で与えられているクーロンの法則,ビオ・サヴァールの法則そしてジェフィメンコ方程式をもとに考察する。
著者
須藤 彰三
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.57, no.1, pp.1_41-1_44, 2009 (Released:2009-02-10)
参考文献数
1

In 2004, Tohoku University started a new introductory experimental science course for freshmen. This course was intended to aid students in thinking logically and in understanding the fundamental concepts of natural phenomena. We combined physics, chemistry, biology, and earth sciences and set up a five themes entitled, “Life, Energy, Earth and Environment, Materials, and Science and Culture” . More than 1,800 students, including 810 engineering students, of all the science-related subjects attended these classes. Of the students taking the classes, 62% were favorable to them in 2004 and 68% in 2007, whilst only 50% of the students were positive about the old course in 2003.