著者
髙見 啓一
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
AAOS Transactions (ISSN:27582795)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.235-241, 2022 (Released:2022-09-16)
参考文献数
17

The third-place “TP” characteristics, which are noted from the study of Oldenburg (1998/2013), has not been noticed in existing studies of community of practice. However, TP characteristics are said to increase learning motivation and promote learning. The purpose of this study is to examine the preceding factors of TP characteristics, to present a hypothetical model to clarify how TP characteristics affect cross-border learning of community of practice, and to clarify future research issues. As a result of the research, the following three hypotheses were presented. "The thoughtful leadership of the coordinators of the community of practice enhances the TP characteristics of the practice community." "The informality of the community of practice enhances the TP characteristics of the community of practice." "The higher TP characteristics of the community of practice, the more cross-border learning of the community of practice is promoted." TP can be a key factor in the management of a community of practice.
著者
髙見 啓一
出版者
日本ベンチャー学会
雑誌
日本ベンチャー学会誌 (ISSN:18834949)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.63-77, 2022-03-15 (Released:2023-04-26)

全国に遍在する「商業高校」は、幅広い学力の生徒が学べ、アントレプレナーシップ教育(Entrepreneurship Education, 以下「EE」)を地方や起業無縁層へ広げる拠点として期待できる。本稿の目的は、学校外部との協働をベースに展開される商業高校のEE の成功要因を、「実践共同体」を中心とした枠組みから明らかにすることである。学校内株式会社と地域創生の取組みを行っている先進事例2校のEEを分析したところ、ともに連携先との互酬的なコミュニティを構築し、非公式性や自発性が担保された「第3の場所」となるコミュニティを作っていた。それにより、非規範的(非常識的)な学びによるアイデンティティやパースペクティブの変容を促し、新商品開発などのイノベーションにつなげていた。そのマネジメントには、熟達したキーパーソンとのつながり作りや、コーディネーター役の教員が動きやすくなるような組織サポートが重要となることが明らかとなった。