著者
橋本 将 HASHIMOTO Masashi
出版者
金沢大学国際基幹教育院外国語教育系
雑誌
外国語教育フォーラム = Forum of Language Instructors (ISSN:18842356)
巻号頁・発行日
no.13, pp.51-58, 2019-03

金沢大学は2016 年度に「TOEIC 準備」科目と「English for Academic Purposes」科目を 1 年生の英語の必修科目として導入した.「TOEIC 準備」科目では,第1 クォーターから第3 ク ォーターの終わりに共通期末試験を,第4 クォーターの終わりにTOEIC L&R IP テストを実施している.本研究では,2017 年度と 2018 年度の第 2 クォーターの共通期末試験について,項目反応理論を用いて共通項目による等化を行った.素点は 2018 年度の方が 2017 年度よりも全体に低かったが,等化によって推定された能力値は2018 年度の方が高かったことがわかった.このことは,2018 年度の第2 クォーターの共通期末試験は2017 年度のものよりも問題が難しくなっていたことを示している.現在の最終成績の計算方法では,最終成績は期末試験の素点に大きく依存しているが,試験問題の難易度によって最終成績が左右されることのないように,最終成績の計算方法の改善策の検討が今後必要であろう.Kanazawa University has made TOEIC Preparation and English for Academic Purposes courses mandatory for its first-year students since academic year 2016/17. In TOEIC Preparation courses, students are required to take a common final examination at the end of Quarters 1 to 3 and a TOEIC L&R IP test at the end of Quarter 4. In this study, the scores of the Quarter 2 (Q2) final examinations administered in 2017 and 2018 were equated by common items using an Item Response Theory-based method. It was found that the examinees of the 2018 Q2 final examination outperformed those of the 2017 Q2 final examination, although the mean of the raw scores of the 2018 Q2 final examination was lower than that of the 2017 Q2 final examination. It indicates that the 2018 Q2 final examination was more difficult than the 2017 Q2 final examination. To reduce the influence of variation of difficulty of examinations on final grades, it would be desirable to develop a grading method which does not heavily rely on unadjusted raw scores of final examinations for the TOEIC Preparation classes.