著者
大森 不二雄 OHMORI Fujio
出版者
名古屋大学高等研究教育センター
雑誌
名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
巻号頁・発行日
vol.12, pp.67-93, 2012-03 (Released:2012-05-17)

本稿の目的は、英国の高等教育の制度的・組織的文脈において、大学経営と経営人材の職能開発の特徴を探究し、日本にとっての含意を考察することにある。このため、まず文献レビューにより、制度的・組織的文脈を明らかにすべく、経営陣とりわけ学長・副学長に関する基本的事実を押え、企業的とも言われるようになった大学経営の変化とその背景、リーダーシップの現状、並びに経営人材のキャリア・パス形成について、体系的な整理を試みる。その上で、大学経営の実像に個別具体の事例から迫るため、ノッティンガム大学の訪問調査結果を紹介し、戦略経営等の実態を明らかにする。次いで、全英の大学にリーダー/マネージャーの職能開発サービスを提供する「高等教育リーダーシップ財団」に関し、経営陣向けプログラムに焦点を当てたインタビュー調査結果を分析し、戦略や変革の強調等の知見を得る。以上の結果の総合的考察から、日本にとっての含意として、経営人材開発プログラムの必要性とともに、システム・機関両レベルの課題を含む総合的視点の必要性が浮かび上がる。自律的な大学経営にふさわしい制度やガバナンスがあってこそ、経営人材が育ち、活躍し得る。This article examines the practices of institutional management and trends in professional development of managers in UK higher education and finds out implications for Japan. Special emphasis is placed on the importance of contexts at both levels of the national system and institutional governance. The article starts with a literature review on such topics as members of top management teams, Vice-Chancellors and Pro-Vice-Chancellors, institutional management becoming corporate, the current state of leadership, and career paths for managers. It is intended to reach a systemic understanding of these topics and clarify the above-mentioned contexts. The reality of institutional management, including strategic management, is explored through a case study of the University of Nottingham. Then, this article proceeds to introduce findings from an interview with officers from the Leadership Foundation for Higher Education, with focus on the Top Management Programme. The findings include emphasis on strategic management, change management and innovation. Through the discussions of the overall research results, a number of implications for Japan emerge. The crucial ones include not only the necessity of professional development for managers but also that of aligning such development with changes in the national system and institutional governance, which will enable autonomous institutional management.