著者
朴 順龍 パク スンヨン Park Soonyong
出版者
同志社大学社会学会
雑誌
評論・社会科学 = Social science review (ISSN:02862840)
巻号頁・発行日
no.118, pp.13-27, 2016-09

論文(Article)Z刑務所の受刑者25人を対象に,課題として作成したロールレタリングノートと教育感想文の内容分析を行った.分析方法はMayring. P.(2004)の質的内容分析方法に基づいた.分析結果,教育期間によって受刑者の心理的変化を概念化し,9つのカテゴリーと24個のサブカテゴリーを抽出することができた.このような結果を通じて,本教育プログラムが受刑者自分のみならず被害者に対する認識の変化及び教育認識の変化に肯定的な影響を及ぼすことが示唆された.In this study, the role-lettering and the education review notes created during the application of this education program to 25 inmates at Z prison in Korea, will be employed. The analysis is based on the qualitative content analysis method by Mayring. P. (2004). By conceptualizing inmates' changes of psychology and acceptance of this education program, the result of the data analysis was identified with nine categories including 24 sub-categories in three periods. This result suggests that this program has positive effects on not only changes in the recognition of inmates themselves and victims but also their acceptance of this education program.
著者
朴 順龍 パク スンヨン Park Soonyong
出版者
同志社大学社会学会
雑誌
評論・社会科学 = Social science review (ISSN:02862840)
巻号頁・発行日
no.114, pp.19-33, 2015-09

論文(Article)本研究では、韓国の性犯罪者の教育担当職員4人を対象としてインタビューを実施し、教育プログラムの施行過程上の問題点を明らかにした。インタビューを通じて教育過程の中で、受刑者の個人差、ラポールの形成、教育方法、教育態度によって教育参加度や教育効果が左右されることが分かった。結論として教育効果を高めるために、教育担当者と受刑者の間にラポールの形成、視聴覚資料、ローレタリング手法などを活用する必要があった。This article deals with the problems of educating sex offenders at correctional psychology therapy centers in Korea. The result of this study is based on interviews with four professional educators. In order to improve sex offenders' effectiveness of education, it is important to build rapport between educators and offenders, to prepare audio-visual materials helping them to understand the benefits of the education program, and to introduce role-lettering which puts them in another persons' position.