著者
吉田 右子 YOSHIDA Yuko
出版者
三田図書館・情報学会
雑誌
Library and information science (ISSN:03734447)
巻号頁・発行日
no.64, pp.1-31, 2010-12

【目的】本研究の目的は,ライブラリアンシップに関わる批判的観点の一つであるジェンダー(文化的性差)に着目し,図書館史におけるジェンダー研究の分析を通じて,批判的研究の枠組みを検証することである。Michael H. Harris が民主主義機関としての図書館にかかわる批判的視座を提示したのは 1970 年代であり,その後 Harris の“修正解釈”を踏まえた批判的な視点を基盤とする新たな図書館史研究が展開されるようになった。批判的研究は研究対象となる事象を階級,ジェンダー,マイノリティといった特定の切り口から再検証し,再構築していくことを目指している。 【方法】批判的図書館史研究の系譜の中にジェンダーを対象とする研究を位置づけるために,アメリカ図書館史研究における図書館女性研究の先行研究の分析を行なった。さらにこれらの文献にあらわれるジェンダーの概念が,公共図書館研究に与える意義について検討した。 【結果】先行研究を分析した結果,図書館実践という地平に,男性図書館員,対向軸としての女性図書館員・女性支援者・女性利用者を配置する布置は,主流の視点からの分析に偏っていた従来の研究方法に,新たな分析の枠組みを与える可能性を有していることが明らかになった。最終的に公共図書館研究におけるジェンダー概念への着目は,図書館にかかわる主流文化・周縁文化の捉え直しを意味し,図書館をめぐる文化政治的構造を再考するための手掛かりとなることが示された。
著者
Yoshida Yuko
出版者
Professor T.D. Wilson, Professor Emeritus of the University of Sheffield, with in-kind support from Lund University Libraries, Lund, Sweden and from the Swedish School of Library and Information Science..
雑誌
Information research (ISSN:13681613)
巻号頁・発行日
vol.18, no.3, 2013-09

Introduction. The purpose of this research is to investigate the significance of public libraries as educational institutions. The meaning of lifelong learning in public libraries from the perspective of women's autonomous activities is re-examined.Method. The literature of the grassroots library movement and that of the empowerment of women is analysed within the framework of critical theory. The focus is on the history of a specific study group.Results. The research shows public libraries as mechanisms for empowering women and their learning efforts affirm their identities as independent women learners. It also describes how their activities broke the relationship between libraries as providers and citizens as beneficiaries merely enjoying fixed library services.Conclusion. Women's autonomous learning shows the essential value of the public library's function of providing lifelong learning. It validates the existence of public libraries, which have a unique role in society. Public libraries are places where lifelong learning is fully achieved in relation to empowering women.