著者
長谷川 忍
雑誌
科学研究費助成事業研究成果報告書
巻号頁・発行日
pp.1-6, 2014-06-03

本研究の目的は,研究グループによる研究活動で創発されるインフォーマルな経験則を研究活動スキルであると捉え,新たに研究グループに配属される研究初学者が研究活動スキルを学習する過程を支援するSNS(Social Networking Service)を開発することである.本システムの特徴は,論文やプレゼンテーションの作成過程において教員と学生の間で交わされるコメントをバージョンやメタデータとともに管理することで,研究グループ内で重視されているコメントや典型的な進捗状況プロセスを経験情報として抽出することや,修正の難しいコメントへの他の学生の対応過程をピアレビューすることが可能である点である. : The main topic addressed in this research is to develop a social networking service (SNS) system to support new graduate/undergraduate students belonging to a laboratory to learn the research activity skills which are regarded as informal experiential knowledge created by the laboratory members. The main point of the developed system is to store/manage the comments attached by the researcher and the students in conjunction with the versions of the documents and metadata in making process of the research papers and presentations. This enables the students to extract/find important comments or typical progress situation as experiential information of the laboratory, and to conduct peer review of others responses about complicated comments.

言及状況

はてなブックマーク (1 users, 2 posts)

長谷川 忍 (2014) kaken:23501141 / “JAIST Repository: 研究活動スキルの共有・継承・学習を支援するSNSに関する研究”
[web][education][university] 長谷川 忍 (2014) kaken:23501141

Twitter (1 users, 1 posts, 0 favorites)

長谷川 忍 (2014) kaken:23501141 / “JAIST Repository: 研究活動スキルの共有・継承・学習を支援するSNSに関する研究” http://t.co/7hPZCqT7An

収集済み URL リスト