著者
藤井 勉
雑誌
人文 (ISSN:18817920)
巻号頁・発行日
no.12, pp.119-130, 2014-03-01

本研究の目的は、動機づけの達成目標理論における3 つの目標(マスタリー目標、遂行接近目標、遂行回避目標)と他者軽視との関連を検討することであった。遂行接近目標は、他者から良い評価を得ることによって有能感を得ようとする目標であり、学業における成績と正の関連がある(Elliot & Church, 1997)とされる。ゆえに、学業場面においては適応的な目標であると考えられるが、他者との比較を行う目標であることから、他者を見下したり、能力を低く見積もったりするといった他者軽視との正の関連が予想された。本研究では253 名の大学生を対象に、達成目標志向性、他者軽視、自尊心、暗黙の知能観、抑うつなど、複数の尺度で構成される質問紙調査を行った。構造方程式モデリングを用いて検討した結果、予測に沿って、遂行接近目標は他者軽視との間に有意な正の関連が示された。本研究の結果から、他者との比較を積極的に求めるような教示や目標設定は望ましいとは言い難い可能性が指摘された。\ Th e purpose of the present study is to examine relationships between achievement goal orientations (mastery goal, performance approach goal, and performance avoidance goal) and undervaluing others. Performanceapproach goals which focus on outperforming others predict academic accomplishment (Elliot & Church, 1997). Th us, in an academic situation, performance approach goal seems to be the one to adopt. However, because of this goal orientation, the holder pursues competence through comparing with others, so it is expected that performance approach goal has a positive association with undervaluing of others. e participants were a total of 253 graduate students who conducted this study and completed the questionnaire consisting of some rating scales (e.g., achievement goal orientations, undervaluing others, self-esteem, theories of intelligence, and depression) . Using structural equation modeling, in line with the authorsʼ prediction, the result reveals that performance approach goal is positively associated with signi cantly undervaluing others. From the examination presented in this study, it is suggested that instructions and setting goals which compel participants to compare themselves with others are\undesirable.

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