著者
原 圭寛
出版者
湘南工科大学
雑誌
湘南工科大学紀要 = Memoirs of Shonan Institute of Technology (ISSN:09192549)
巻号頁・発行日
vol.56, no.1, pp.73-77, 2022-03-31

本稿では,日本の学校段階の概念、特に中等教育と高等教育との接続について,アメリカの学士課程教育の歴史との比較によって,その歴史的・構造的問題を考察する。アメリカの歴史においては,カレッジでの学士課程教育が中等教育に属するか高等教育に属するかが議論され続けてきた結果,学士課程教育は次第に中等教育と高等教育をつなぐ役割を担うようになった。一方で日本の学校段階の構造は,そのような段階的な接続をほとんど意図していない。この違いは,日本における高等教育の大衆化に伴って現れる問題の原因の一端となっていると考えられる。This paper examines the historical and structural problems of the Japanese concept of the educational stages, especially the connection between secondary and higher education, by comparing it with the history of undergraduate education in America. In American history, as a result of continuous debates on whether undergraduate education in colleges belongs to secondary education or higher education, undergraduate education has gradually come to play a role in connecting secondary and higher education. On the other hand, the structure of the educational stages in Japan has little intention of such a gradual connection. This difference is part of the reason for the problems that appear with the popularization of higher education in Japan.

言及状況

Twitter (1 users, 1 posts, 2 favorites)

原圭寛(2022)学校段階再考 ――教育制度と教育課程に関する比較教育史的試論―― / “湘南工科大学学術リポジトリ” https://t.co/zteNarBCe2 #高等教育研究 #比較教育学

収集済み URL リスト