著者
Kevin Crowley Sam Haugh Ryan Spring
出版者
Ritsumeikan Center for Asia Pacific Studies
雑誌
APU言語研究論叢 (ISSN:24321370)
巻号頁・発行日
vol.8, no.1, pp.47-61, 2023 (Released:2023-03-28)
参考文献数
43

In EFL teaching and research, multiword vocabulary (i.e., phrasal verbs and idiomatic expressions) is often given little attention. In Japan, emphasis is placed on learning single-word units in EFL education in order to pass entrance examinations (Yoshitomi et al., 2006). However, the lack of focus on multiword units may have consequences on learnersʼ ability to comprehend or produce natural English (e.g., Liao & Fukuya, 2004; Yasuda, 2010). Given the potential value of multiword vocabulary learning, the purpose of this study is to determine if there is such a general correlation between general English proficiency, as measured by standardized tests, and the ability to interpret phrasal verbs and idiomatic expressions. We conducted a meta-analysis of scores from multiword vocabulary tests taken by students at three different universities that include five different groups (N = 366, 688, 33, 40, and 30) and their scores on three different standardized English tests (i.e., TOEFL ITP®, TOEIC®, and Pearsonʼs Benchmark). Using a random effects meta-analysis, we found a mean effect of 0.488, indicating that there is a medium-sized general trend for students who achieved higher scores on a multiword test to also score higher on standardized tests.
著者
田原 洋樹
出版者
立命館アジア太平洋研究センター
雑誌
APU言語研究論叢 (ISSN:24321370)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.10, 2017 (Released:2022-03-23)
参考文献数
8

ベトナム語には、比較言語学上で語族が異なるフランス語を起源とする語彙群がある。その数は、フランス植民地時代に入ってきた語、さらにはフランスからの独立後に取り込んだ科学技術語彙を中心におおむね1000語と考えられている。戦中戦後の社会変化や世界『英語化』の流れの中で、フランス語起源語を取り巻く環境は激変して、消滅した語もある。 本稿では、旧ベトナム共和国時代の言語動態を記憶する人々へのインタビューと、印刷物の分析によってフランス語起源語を抽出してリスト化し、使用環境や用法を考察した。
著者
Gilder Davila
出版者
Ritsumeikan Center for Asia Pacific Studies
雑誌
APU言語研究論叢 (ISSN:24321370)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.40, 2018 (Released:2022-03-23)
参考文献数
11

For tertiary level students, organising and writing texts requires a considerable amount of time. To minimize this issue, they need to be taught how to organise a text as a whole. In Systemic Functional Linguistics, the notion of periodicity can help teachers explain to students how to organise their texts successfully. As Martin and Rose (2007) state, “periodicity is concerned with information flow: the way in which meanings are packaged to make it easier for us to take them in” (p. 188). The pedagogical purpose of this study is to propose the integration of the notion of periodicity when teaching writing to EFL learners at the tertiary level to improve the coherence and cohesion of their academic essays. Using central ideas from systemic functional linguistics, this study shows how coherence and cohesion were developed in two academic essays by analysing their hierarchical structures. Essay A followed a traditional composition style method and Essay B followed a suggested method using ideas from the notion of periodicity. The results showed that the hierarchical structure of Essay B was more consistent and organised than Essay A. The paper concludes with the introduction of an outline that aims to improve the quality of EFL learners’ essays in terms of their coherence and cohesion.
著者
田原 洋樹
出版者
立命館アジア太平洋研究センター
雑誌
APU言語研究論叢 (ISSN:24321370)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.62, 2016 (Released:2022-03-23)
参考文献数
5

いわゆる『ベトナム戦争』は 1975 年 4 月に終結し、その後に南北統一国家としてのベトナム社会主義共和国が成立した。終戦、そして統一国家成立の一方で、ベトナム南部にあったベトナム共和国が消滅した。 このベトナム共和国で行われていたベトナム語と、現在のベトナム社会主義共和国のベトナム語には、語彙選択や「好ましいとされる話法」、および正書法に差異が認められる。 本稿は、主としてアメリカ・南カリフォルニアに居住するベトナム系住民の言語生活を観察することで得られた、旧ベトナム共和国のベトナム語『動態』について、わけても語彙レベルの考察を試みたものである。