商店街活性化に有効な手段の一つにフリーペーパーがある.フリーペーパーとは,特定の読者を狙い,無料で配布する情報誌である.その多くは,特定の地域に絞ってその地域の人々に役立つ情報を掲載している,地域に密着した生活情報誌である.このような特徴を活かし,商店街に密着したフリーペーパーも発行されており,競合する商業施設との差別化や商店街の活性化を図っている.しかし,その効果を得るためには労力がかかることや,費用対効果が不明確,といった問題がある.よって本研究では,実在する商店街の協力のもと,フリーペーパーの作成を通じて作成方法の明確化とアンケートによる効果の検証を行った.更に,これらの実践結果に基づき,商店街活性化施策の考察を行った.本研究の成果により,フリーペーパーが商店街の情報発信の起点となり,商店街活性化の一助となることを目指す.
A free newspaper is a means of regional vitalization, which is distributed free of charge. It is a magazine collecting localized information for the inhabitants and a tool for community-based public relations. Thus a shopping street aims at differentiation from the other competitors through the street’s free newspaper focusing on the PR of community-based information about everyday life in the area. However, the publication of effective free newspapers requires expertise and its cost effectiveness is not clear. Therefore, we have arranged the production method and evaluated the effect through the actual publication in industry-academia cooperation.