著者
三宅 章介 大矢 佳之 飯田 博
出版者
東海学園大学
雑誌
東海学園大学研究紀要. 経営・経済学研究編 (ISSN:13491601)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.95-122, 2008-03

企業競争がグローバル化し、また、景気も比較的よいこともあって学生の就職内定率は向上しているといわれている。しかし、このことは学校間によって大きな格差があり、もし多くの学生が就職で当なければ、彼らはその段階で職業生活の将来展望を描くことが困難になるだろうし、また、学校も社会的に低い評価を受けることになるだろう。そのため、学校では学生たちに対しキャリア教育とかキャリア開発とか称して、挨拶や礼儀作法、言葉遣いなどのコミュニケーション能力向上のために面接訓練、職業適性検査、教養試験等を行い手厚い就職対策を行っている。そこで、採用試験を受ける学生がその成果を採用試験に際してどのように評価しているのか、また、同時に、事業所(愛知県三河地域所在)では、採用業務において書類選考、面接試験についてどのような評価基準を設けているのかを比較研究することにした。なおこの研究は、採用された者と事業所の評価を比較することもあり、学生の代わりに当該事業所に勤務する入社3年以内の若年社員に対して、入社試験当時のことを想起してもらうことにした。この結果、調査結果の概要では、書類選考では12項目全てにおいて事業所が高い評価をしていたこと、面接試験でも22項目のうち事業所は18項目が高く、若年社員が高かったものは持ち物や服装など外面的な評価項目だけであった。また、女性は男性よりも高い評価基準を持っていることなどが分かった。
著者
市原 樟夫
出版者
東海学園大学
雑誌
東海学園大学研究紀要. 経営・経済学研究編 (ISSN:13491601)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.25-43, 2005-03-31

この論考では、パチンコホール業の店舗運営に必要な戦略的管理会計システムの機能実体を明らかにするため、パチンカーのプレイ場面に対応した店側の計数管理ノウハウをルール化することが企図された。すなわち、パチンコ店内において典型的に現れる五つの操業場面-(1)店が貸し主による売上高を上げるとき/(2)店が客にサービス玉を払い出すとき/(3)客が大当たりして客への出玉数が増えるとき/(4)客が持ち玉と景品とを交換するとき/(5)客の囲い込みによる利益増に向けて店が粗利益の獲得状況を操作するとき-で使いこなせる管理会計用の最適な計算方式が、現場リサーチを通じて体系化されている。
著者
市原 樟夫
出版者
東海学園大学
雑誌
東海学園大学研究紀要. 経営・経済学研究編 (ISSN:13491601)
巻号頁・発行日
vol.9, pp.61-94, 2004-03-31

Mr. Takeichi Masamura invented the Masamura-Gauge in 1948. After that, the Pachinko-Hall business had rapidly expanded in all parts of the country because of its both aspects, amusement and gambling. Lately the Pachinko trade has become a huge market: its annual turnover is 29 trillions yen, a gross profit is 4 trillions yen, establishments are 17 thousands, persons engaged is 342 thousands, instore equipments are 4.5 millions and players are 22 millions. There are many references about general trends of the business from a journalistic point of view. However, there is no treatise on the management of it with the angle of a marketing management. The reason of the lack of academic paper is that researchers hesitated to specialize in it because of its dirty image: an unclearness of accounting, an illegality of cashing system, an unlawful use of converted pachinko machines, interventions of organized violence, its closed society, its categorization as adult entertainment businesses by Japanese law, etc.. And so, in this circumstance, there is no proper evaluation of it as 'the King of tertiary industry' which has 1.8 times as large market size as a car industry does. Moreover, this situation might retard the growth of the leisure industry. Therefore, this paper will focus on the store format systems of it from the viewpoint of a marketing management on the basis of following definition; the Pachinko-Hall business offers entertainment service and places for individual; it provides amusements such as pachinko-machines and pachislo-machines which stir up people's gambling spirit with a charge. The approach used by this paper will be followed. In the first place, '10 operational variables', which are basic factors for the business will be distilled. Secondly, on the basis of that, synthetic criteria consisted of marketing performance and financial performance will be set. Finally, the method how to use this criteria in various conditions of each companies will be discussed. Also, how to organize and operate the store format systems, which can be applicable both to business administration and store operation, will be revealed.