著者
金井 亮浩 宮田 秀明
出版者
The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
vol.1995, no.177, pp.147-159, 1995 (Released:2010-01-22)
参考文献数
16

The free surface shock wave (FSSW) generated by a wedge model is numerically studied. The numerical simulations performed by the finite difference method employing density function method show the systematic variation of the shock phenomenon due to the Froude number based on the draft as obtained by experiments. The typical nonlinear phenomena like wave breaking and abrupt changes of velocity vectors are successfully captured and the details of wave breaking induced by the FSSW are clarified. Wave breaking occurs to weaken the nonlinearity and shear vortex and longitudinal vortex are generated from the overturning point on the free surface. After the wave breaking a steep wave is reproduced due to the nonlinearity. This seems to be periodically repeated.

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今回の津波の発生メカニズムはたぶんこれ。 途中で衝撃波(空気振動)が消失し、蓄積した海水が津波の発生源に。 「自由表面衝撃波」は私の師匠の一人の宮田教授が発案したものです。自由表面衝撃波のシミュレーションを元に商船の船首形状を変えて燃費を向上させました。 https://t.co/zUY4J8rt4j https://t.co/OFHie67zir
@Yh_Taguchi 「自由表面衝撃波」が発生したんじゃないでしょうか。 非圧縮流体中では衝撃波は発生しませんが、海水を持ち上げて空気中に持ってくれば衝撃波と似た挙動を示します。 水面を押し下げる効果が2cmでも、削り取られた海水が衝撃波の前面に蓄積していきます。 https://t.co/zUY4J8rt4j
津波の発生原因はこれかもしれない。 通常の衝撃波が「自由表面衝撃波」を発生させながら進行。 このモードではエネルギー消費半端ないので一定距離を進んだら空気の衝撃波は消滅。 残された自由表面衝撃波は、よりエネルギー消費の少ない通常の津波として伝搬。 https://t.co/zUY4J8rt4j

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