著者
森本 猛夫
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.59, pp.121-162, 1937-02-20

The antarctic whaling tanker, "Nisshin Maru" (22, 000 tons deadweight) was successfully built on 28th Sept. '36 by the Kawasaki Dockyard Co., Ltd., Kobe, in the record of only 216 days from laying down of the keel to the delivery to Messrs. Taiyohogei Kabushiki Kaisha. The vessel is the largest tanker of its kind ever built in Japan, and the following dates indicate the extraordinary speedy program at which she was built in such a short period.[table]There were many difficulties which they had to overcome, such as : difficult construction on an ordinary building slip not well arranged with up-to-date crane equipments, unusual short time limit of construction, and hardship of prompt collection of materials, etc. They laid down therefore a strict schedule so as not to delay the delivery and by good luck, it was faithfully obeyed by the men of all departments of the Dockyard Co. Combined with the mutual co-operation of all men and proper supply of all necessary materials, the schedule was very satisfactorily carried out in good order. On the other hand, special attention was also paid to the working hours as well as labour shifts so that the workmen should not be overworked either mentally or physically. Thus their earnest efforts have at last produced good results with such an epochmaking record of speely ship building which has never been experienced in the world. In addition, this vessel adopted the "Isherwood Bracketless system, " the simplicity of which has proved a good effect upon such a quick work as "Nisshin Maru." The principal dimensions are as follows : [table]
著者
出淵 巽 藤嶋 範平 荒木 勤 出淵 巽 山本 武藏 菅 四郎 湊 一磨 平賀 譲
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.55, pp.57-100, 1935-03-25

The effect of fouling upon the resistance of ships was examined by the towing experiments with the ex-destroyer Yudachi at various stages of fouled surface after 4,75,140,225 and 375 days out of dock ; the speeds experimented with were up to 20 knots at each fouled condition. After these experiments the author studied the effect of fouling on the propulsive efficiency applying the above-mentioned results of towing experiments to the trial results of a first-class destroyer. The chief conclusions drawn from these investigations are : (1) Frictional resistance of ships having fouled bottoms can be expressed by the following formula : -R_f=f S V^<2-1>, where R_f=frictional resistance in kg., S=wetted surface area in m^2., V=speed of ship in knots, f=coefficient of frictional resistance which varies with the weight of fouled substances per unit area as shown in Fig.6. (2) Propulsive efficiency is affected scarcely by the bottom fouling.
著者
元良 信太郎
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.36, pp.109-117, 1925-07-15
被引用文献数
1
著者
加藤 絹秀
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.60, pp.73-117, 1937-06

The auther briefly touches, in the first place, on the signifieation of "Air Conditioning, " its origin and development ; and describes on air conditions v.a.v, human susceptibility. Then he generally exp'ains the methods of conditioning the air, now usually employed ; and tries a short survey on the present state of air conditioning of communication means such as railway wagons, tram cars on land, and vessels on water. He, finally, enters into the explanation of the design, lay-out and the results of provisional testa of the air conditioning equipments on board the two ships above named, which are not only the pioneer ships in Japan furnished with these equipments, but also the foremost vessels in the world in which the equipments are most extensively employed, viz.all public rooms and all cabins in the quarters for all classes of passengers have been completely air conditioned throughout.
著者
齋藤 定藏
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.47, pp.13-64, 1931-04-30
被引用文献数
2

船底塗料研究の第一歩として、本邦各軍港要港湾内に棲息し船底に附着する生物の種類、分布竝に彼等の習性を調査する目的を以て、昭和2年8月より昭和4年8月に至る満2箇年間各工廠, 工作部の援助を得て實験調査せるに、次の結果を得たり。一、各港を通じ附着せる生物は主として動物にして、其の種類は富士壺(さらさ富士壺、しろすぢ富士壺、あか富士壺)、「セルプラ」(「セルプラ」、「スピロルビス」)、蠣(かき、「オストレア、プリカツラ」)、海鞘(白海鞘、柄海鞘)、苔鮮蟲(總苔蟲、長鬚苔蟲、血苔蟲、「メンブラニポラ、リニアタ」)。植物は僅かに緑藻類(あをのり、あをさ)あるのみ。二、各港別に附着生物を示せば(附着量の大なるものより)、横須賀 富士壺、「セルプラ」、總苔蟲、あをさ、あをのり、海鞘、長鬚苔蟲。附着物主體富士壺及「セルプラ」。呉 富士壺、長鬚苔蟲、「セルプラ」、蠣、海鞘、「メンブラニポラ」、あをのり。附着物主體富士壺。佐世保 「セルプラ」、富士壺、海鞘、總苔蟲。附着物主體「セルプラ」。舞鶴 富士壺、「セルプラ」、長鬚苔蟲、總苔蟲、海鞘、「メンブラニポラ」、血苔蟲、あをのり、あをさ、「スピロルビス」。附着物主體富士壺。鎭海 富士壺、海鞘、「セルプラ」、總苔蟲、あをさ、長鬚苔蟲、「メンブラニポラ」、血苔蟲。附着物主體富士壺及海鞘。大湊 富士壺、海鞘、「セルプラ」、總苔蟲、血苔蟲、長鬚苔蟲、「メンブラニポラ」、あをさ。附着物主體富士壺及海鞘。馬公 蠣(「オストレア、プリカツラ」)、血苔蟲、「セルプラ」、富士壺。附着物主體蠣。三、船底汚損上より見て最も恐るべき生物は富士壺、「セルプラ」の2種なりとす。蓋し是等は一旦塗面に附着生育するや假令蟲體死滅するとも遺骸たる外殻は剥離落去する事なく、且つ是等外殼を存するを以て他の生物の附着足場を形成するものなればなり。海鞘の如きは最初より平滑堅牢なる塗面には附着する事なく、上記富士壺、「セルプラ」を足場として着生するを以て、富士壺、「セルプラ」の防止により本蟲をも防止し得るものなり。蠣の内普通蠣は船底に附着する事殆ど稀にして、唯馬公にのみ棲息する特種蠣は同港碇泊の艦船々底汚損の主體をなすものなり。苔鮮蟲類、緑藻類は附着するも、艦船の航走により或は季節により自然に衰滅落去するを以て大害を與ふる程のものにあらず。四、生物の繁殖時季は生物各個により多少差異あるも、一般に馬公を除きては4月の候附着し始め、5月中旬より緩慢ながら繁殖發育を續け6月中旬乃至7月上旬に於て稍や盛となり、7月中旬より9月中旬に至る約2箇月間は生物の最も旺盛なる繁殖時季たり。斯くして10月に入り漸く衰へ始め、11月中旬に至りて繁殖遅鈍上なり遂に12月に入り殆ど休眠状態となる。但し佐世保に於ける「セルプラ」は11月に入るも尚相當の繁殖力を有す。然るに海鞘及び緑藻は10月の候に附着し始め、海鞘は12月乃至1月、緑藻は5月乃至6月の候に於て繁殖の盛なるを見る。五、各港に於ける各月附着生物重量増加の割合は、鎭海、大湊、馬公の3港を除きては12月乃至4月の所謂嚴寒期に於ては生物重量殆ど増加なく、4月乃至8月の初春より眞夏に亘り比較的重量増加する港は呉、佐世保、舞鶴、鎭海、馬公にして、8月乃至12月の眞夏より晩秋にかけ比較的重量の増加する港は横須賀、大湊、鎭海なり。而して1箇年を通じ附着量の最大なるは鎭海にして最少なるは佐世保なりとす。(第八表参照)六、深度による生物の分布は海面下10米以内に在りては生物の種類竝に繁殖状況に何等差異なきも、10米を降下すると共に漸次生物の種類を滅じ同時に附着量をも減少す。七、生物の繁殖時季と平行して各港に於ける海水温度を調査せるに、20℃以上に在りては各生物(海鞘及び緑藻を除く)の繁殖力旺盛にして、特に23℃以上に在りては其の極度に達するものなり。而して18℃以下に降ると共に次第に衰へ始め、13℃以下に在りては特に繁殖力遅鈍となり遂に10℃以下に於ては殆ど繁殖生育を休止するに至る。此の關係は上記各温度に於ける海中の富士壺幼虫を採集し顯微鏡下に於て實験せる結果と全く合致せるものなり。而して各港(馬公を除く)を通じ10℃以下の海水温度は12月下旬乃至3月下旬の3箇月にして、此の所謂嚴寒期に於ては事實生物の附着するもの殆どなく何れも休眠状態に存するものなり。八、上記嚴寒期に於ける生物の附着殆無なることは艦船入渠時期の選定に大なる關係あるものにして、船底塗料のみの見地より論ずれば生物の將に附着生育せんとする時期に於て新鮮にして有効なる塗面を必要とする爲め、5月の候を以て最も適當なる入渠期と信ずるものなり。九、生物の内動物は何れも白色塗面に附着すること尠く(特に富士壺に於て著し)、次で黄、緑、青の順序に附着量を増加し、遂に黒、褐、赤の塗面に於て最も多量に附着するものなり。之に反し植物たる緑藻類は黒に最も少く白に比較的多量に繁
著者
安川 宏紀 宮沢 多
出版者
The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.190, pp.181-190, 2001 (Released:2009-09-04)
参考文献数
4

試験は, プロペラの回転方向として, 内回りと外回りの2つについて実施し比較した。試験結果をまとめると次の通りである。1. 内回りプロペラにおいては, 船尾が岸壁から離れ難く, 横移動が不能となる場合もある。外回りプロペラにおいては, 横力が明らかに大きいようであり, 船尾が岸壁から離れ易い。横移動が不能となることはない。2. プロペラ回転数の組み合わせをDS/S, S/Hと変化させても, 内回りプロペラ装備船の離岸性能の改善効果はほとんど見られない。同様に, 右舷舵角を0, ±35degと3種類変更させても, 離岸性能改善に大きな効果はない。3. 船の初期位置を岸壁からは離れたところに持ってくると, 横移動は容易となる。Fig.4に横移動試験結果の1例を示す。船影は10sec毎の右から左に動く模型船の位置を表している。内回りプロペラ (Inward) においては船がほとんど横に移動していないこと, 外回りプロペラ (Outward) においては所期の通り船尾が岸壁から離れた後で横方向へ移動していることが分かる。
著者
横田 成年
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.37, pp.15-20, 1925-10
著者
遠山 光一 中村 壽 斎藤 七五郎
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.75, pp.7-21, 1953-09
被引用文献数
1

Nous avons l'intention de vous presanter un projet du cargo en ciment arme qui a ete actuellement construit au Japon pendant la grande guerre 1942〜1945. Les principales dimensions de ce navire sont suivantes : [table] Dapres l'experience nous avons donne a la paragraphe 3 des avantages et des desavantages d'un navire en ciment arme par rapport a celles d'un navire en acier. La partie essentiele de ce memoire est les resultas des calculs des efforts. des tentions, des compressions et des cisaillements de la coque en ciment arme.
著者
永井 保 吉田 靖 樋口 道之助 近藤 潔
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.141, pp.39-49, 1977-06

Analysing correlations among resistance at Froude number F_∇(= ∇/√<∇^<1/3>g>) =3.5, trim angles at F_∇=2.5 through 3.5, by using model test data in still water of the high speed craft, the clear correlation was found to exist between resistance at F_∇=3.5 and trim angle at F_∇=2.5. Therefore, the sequential unconstrained minimization technique was first applied to get the smallest total resistance hull form for each 30 minutes interval of trim angle change, and then followed the discussion concerning deviations arisen and resistance performance due to obtained hull form parameters. Using diagrams related to the total resistance at F_∇=3.5 and the trim angle at F_∇=2.5, we clarified finally the influence of the unit trim angle on the total resistance coefficient within high speed range.
著者
児玉 良明 角川 明 高橋 孝仁 石川 暁 川北 千春 金川 健 戸田 保幸 加藤 洋治 地本 晶彦 山下 和春 永松 哲朗
出版者
The Japan Society of Naval Architects and Ocean Engineers
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
vol.2002, no.192, pp.1-13, 2002 (Released:2007-05-30)
参考文献数
17
被引用文献数
5 4

This paper is the first half of the report on the study on microbubbles carried out by the SR239 project of the Shipbuilding Research Association of Japan, and describes the preparatory study for the full-scale experiment using a 116m-long ship. In the present study, first the skin friction reduction effect by microbubbles was investigated including the use of an array-of-holes plate for bubble generation, the effects of streamwise pressure gradient, surface curvature, and vertical plate, the sea-water effect, and the effect of bubble size. Bubble generators for the full-scale experiment were designed and built, and a preliminary injection experiment was carried out. Two new measuring devices for the full-scale experiment were developed; they are skin friction sensors and local void ratio sensors. Microbubble experiments were carried out in a 400m-long towing tank using a 50m-long flat plate ship, in order to obtain the scale effect data and to confirm the validity of the new devices for the full-scale experiment. The use of adhesives to fix measurement devices and cables on the hull surface was tested and established. The hydrodynamic fairing of the cables was also tested and established. Finally, a preliminary microbubble experiment using a small ship was carried out and the bubble behavior was observed.
著者
松村 竹実 浦 環
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.183, pp.91-100, 1998-06
被引用文献数
4

This paper proposes an artificial neural network system for regressive estimation of wave making resistance, which is significantly important in preliminary design of high-speed ship. The neural network can explicitly realize nonlinear mapping between hull form and wave making resistance. The system is composed of two kinds of neural networks ; Estimating Net and Descriptive Net. The Estimating Net learns the relation between hull form parameters and wave making resistance coefficients from a number of model-resistance test data. Consequently, when Froude Number, principal particular rations, and area curve parameters of a hull form are given, the Estimating Net of the learned data points in the hull form parameters space. It provides the information about the density of the learned data at the input point in the above parameters' space. In this paper, the test data of 62 models : Series 60, are used for the construction of the system. The leaning is successful and the results of playback calculation show good agreement with the original test data. Some applicable cases for non-learned hull forms are also explained. It is shown that the accuracy of the estimation is in accordance with the output of the Descriptive Net. When other model test data are available, it is easy to modify the constructed system, taking advantage of leaning ability of neural networks.
著者
胡 長洪 福地 信義 中島 徹
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
日本造船学会論文集 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.189, pp.127-135, 2001-06

In many compartment natural-convection problems associate with functional design of beat transfer for ships and ocean structures, large temperature difference occurs between the surrounding walls. Examples of such heat transfer problems include a cabin of a passenger ship when the neighboring cabin is on fire, and reefer holds of a refrigerating cargo ship. In these situations, heat radiation exchange among the wall surfaces cannot be neglected if the wall emissivities are not very small. In this paper, a numerical study is reported on combined turbulent convection, heat radiation and conduction in a rectangular enclosure with all six surrounding walls having finite emissivity and conductance. The turbulent convection is computed by a large eddy simulation (LES) method. The emphasis of the study is on the effects of wall radiation exchange on turbulent natural convection in a rectangular enclosure. For comparison with the computation, a laboratory experiment is also carried out on a rectangular enclosure with one sidewall heated by electric heaters. The effect of wall radiation on the natural convection is investigated by changing the wall emissivities. Excellent agreement of temperature between numerical predictions and the experimental measurements is obtained.
著者
正木 宣恒
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.42, pp.129-162, 1928-03-15

呉海軍工廠造船部に於ては、可なり古くより請負工事を實施し居り、請負基準につきては、長年月の經驗と統計とによる相當確實なる工數表、單價表を制定せられあり、然るに尚此の基準決定を確立する為めに、更に作業の時間研究によりて、工事の基準決定用諸元の研究調査を行ひ、請負基準を科學的に處理決定せんとせり。而して各種方面に亘る造船作業に適應せしむる爲めに、時間研究法を短時間、長時間、既定的、未定的の4に分類し、根本的研究として先づ未定的及長時間研究をなし、一日中の許容時間及添加時間等の割合を定め、工場設備、管理法、作業方法等の適否を見出し、採集したる記録を充分比較吟味して、第2段の既定的及短時間研究に進み基準時間の決定に到達するを最良法と認めたり。實行の結果豫期以上の成績を得、二十幾年來制定せられたる工數表、單價表を確實化し得るに至れり。〓鋲時間研究の一例に見るも、短時間研究と長時間研究とによる標準時間の差約1割に達せる如きは、見逃す能はざる事實なりと認む。
著者
淺羽 隆太郎
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.42, pp.203-224, 1928-03-15

The auther investigated theoretically the relation between the size of the stabilizer and the amplitude of rolling in several cases ; 1. When the ship is forced to roll by the stabilizer, [numerical formula] denoting the couple produced by the stabilizer by W_m&xotime; and the maximum attainable amplitude is given by [numerical formula] 2. When the rolling is quenched by the stabilizer in the still water, [numerical formula] 3. Rolling amongst regular waves. In the case of synchronism, the maximum amplitude is reduced by the stabilizer to θ given by the equation [numerical formula] provided &xotime;≦φπ/4. If the size of the stabilizer is so chosen as &xotime;=φπ/4,the maximum amplitude is only φπ/4. The larger the size, the less the amplitude, but a vibratory rolling occurs in some cases owing to the too large power of the stabilizer. The theory is compared with the model experiment made by Dr. Motora, showing a fair coincidence.